2 juli 2002
Renault Megane (2002 - 2009)

Renault Megane (2002 - 2009)

renault toont de geheel vernieuwde megane

2 juli 2002 | De Megane II hatchback 5-deurs en 3-deurs vormen het startschot voor de complete vernieuwing van het aanbod van Renault in het belangrijkste volumesegment op de Europese automobielmarkt. Uiteindelijk zal "programma X84" uit zeven modellen bestaan met ieder een zeer duidelijke persoonlijkheid. De Megane II wijdt het nieuwe C-platform van de Alliantie Renault-Nissan in en vormt een belangrijke commerciele, financiele en industriele pijler in het groeibeleid van Renault. Dit programma introduceert een gloednieuw element in de Renault traditie: de individuele hatchback.

De Megane II heeft een duidelijke identiteit en is eerst leverbaar in een 3-deurs en een 5-deurs hatchback versie. De Megane II heeft hetzelfde innovatieve design als de Avantime en de Vel Satis. Ze komt naar voren als onderscheidend in een segment waar de auto's erg op elkaar lijken, doordat ze zowel op emotie als op ratio inspeelt. De Megane II heeft een gloednieuw platform en heeft ook een nieuwe voor- en achtertrein, die nauwkeurig moeten sturen en filteren. Naast ABS, noodstopbekrachtiging en bandenspanningcontrole innoveert de Megane II met de levering van het nieuwe generatie van het elektronisch stabiliteitsprogramma ESP, waarin onderstuurcontrole is geïntegreerd. De xenon-koplampen bevatten een vernieuwd systeem voor adaptieve hoogtecorrectie. De elektrische variabele stuurbekrachtiging draagt volgens Renault bij aan een nauwkeurig rijgedrag met bekrachtigingskarakteristieken die zijn afgestemd op het functieprofiel.

Renault Megane (2002 - 2009)

De Megane II zal vanaf de lancering verkrijgbaar zijn met een uitgebreid aanbod benzine- en dieselmotoren in combinatie met de nieuwe generatie versnellingsbakken. Het benzinemotorgamma zal bij de lancering bestaan uit drie motortypes: 1.4 16v 98 pk, 1.6 16v 115 pk en 2.0 16v 136 pk, waarvan de laatste twee uitgerust zijn met variabele inlaatnokkenastiming. Al deze benzinemotoren voldoen aan de fiscale eisen IF05, waaraan de subsidie van € 275 is verbonden. Het dieselgamma van de Megane II zal in eerste instantie bestaan uit de motortypes 1.5 dCi 80 pk (120 g CO2/km, en zo gunstig om in 2002 in brandstofcategorie A te vallen met € 1000 subsidie) en 1.9 dCi 120 pk, twee turbodieselmotoren met common rail voorzien van de laatste technische snufjes. De handgeschakelde 5- en 6 bakken en de automaten van de Megane zijn ontwikkeld om het potentieel van al deze motoren optimaal te benutten.

De Megane II zorgt voor de nodige eenvoud met de nieuwe Renault Card voor handsfree openen, sluiten en starten. De Megane zorgt ook voor nog meer gebruiksgemak met bijvoorbeeld een tankklep met ingebouwde tankdop. Het is een bundeling van alle innovaties afkomstig van auto's uit het hogere segment. Zo biedt de Megane II onder meer veel technische uitrustingen, zoals een keuze uit twee Carminat navigatiesystemen, waarvan een met een wegklapbaar 16x9 scherm, of een snelheidsregelaar, -begrenzer. De regen- en lichtsensoren zorgen ook mede voor veilig en comfortabel rijden.