27 oktober 2004
BMW 3-Serie (2005 - 2012)

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

BMW geeft eerste gegevens over nieuwe 3-serie vrij

27 oktober 2004 | In het voorjaar van 2005 beleeft de nieuwe BMW 3 Serie zijn wereldpremiere op de Salon van Geneve. Bij de marktintroductie op 5 maart 2005 gaat de nieuwe BMW 3 Serie met drie benzinemotoren en een diesel van start. Alle vier de motoren boekten forse vermogenswinst en bieden soepeler draai-eigenschappen en lagere verbruikscijfers.

De zescilinder lijnmotor van het topmodel, de nieuwe BMW 330i, overtreft met zijn 258 pk / 190 kW het motorvermogen van zijn voorganger met 27 pk / 20 kW. Het maximum koppel van 300 Nm staat tussen 2.500 en 4.000 rpm constant ter beschikking.

Als bijdrage aan de gewichtsverlaging zet BMW voor het eerst in serieproductie het - vergeleken met aluminium - 30 procent lichtere magnesium in. Dit wordt gebruikt bij het motorblok, de krukaslagering en de cilinderkopafdekking. Nieuw voor de zescilinder is bovendien Valvetronic, het systeem dat al naar gelang de stand van het gaspedaal zowel de lichthoogte als de openingduur van de inlaatkleppen traploos regelt. Het resultaat is meer rendement van de ingespoten brandstof en een nog alertere reactie op het gaspedaal. Datzelfde geldt voor de regeling van in- en uitlaatkleptiming met de variabele nokkenasverstelling Dubbel VANOS. De BMW 330i accelereert van 0 naar 100 km/h in 6,3 sec, de topsnelheid is elektronisch begrensd tot 250 km/h en het verbruik in de EU-testcyclus bedraagt 8,7 liter per 100 km.

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

Vanaf de marktintroductie in het voorjaar van 2005 is ook de BMW 325i leverbaar. Deze 2,5 liter zescilinder levert 218 pk / 160 kW bij 6.500 1/min; koppel van 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 1/min. Topsnelheid 245km/h en hij accelereert in 7,1 sec naar de 100 km/h. Het verbruik in de EU-testcyclus bedraagt 8,3 liter per 100 km.

De rol van krachtigste viercilinder is weggelegd voor de BMW 320i. Zijn motor is gebaseerd op de tot nog toe onder de typeaanduiding 318i draaiende 2.0 liter viercilinder. Ook deze krachtbron is uitgerust met Valvetronic en de variabele nokkenasverstelling Dubbel VANOS. Dat levert 150 pk / 110 kW bij 6.200 rpm op en een maximum koppel van 200 Nm bij 3.600 1/min. De nieuwe BMW 320i accelereert daarmee in 9,0 sec naar de 100 km/h. De topsnelheid bedraagt 220 km/h, het verbruik in de EU-testcyclus 7,4 liter per 100 km. De hogere prestaties vergeleken met de al als bijzonder dynamisch ervaren voorganger zijn te danken aan detailverbeteringen in aanzuig- en uitlaattraject.

Bij de nieuwe BMW 320d staat de kleine d voor diesel. Met common rail technologie van de tweede generatie en een turbocompressor met variabele turbine geometrie (VNT) ontwikkelt de 2.0 liter viercilinder diesel het vermogen van 163 pk / 120 kW en een koppel van 340 Nm bij 2.000 rpm. Met een acceleratie van 0 naar 100 in 8,3 seconden, op weg naar een top van 225 km/h zijn de prestaties goed te noemen. Alleen de verbruikscijfers van 5,7 liter per 100 km herinneren nog aan het motorprincipe. Bovendien voldoet de BMW 320d aan de strenge EU4 emissienorm.

BMW 3-Serie (2005 - 2012)

Alle modellen zijn standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met een als optie leverbare zestraps automaat. Door de extra versnelling, het beter op elkaar aansluiten en de grotere spreiding tussen laagste en hoogste versnelling kan de rijder met schakelen altijd op een optimale vervolgtoerental uitkomen. Vooral met wegrijden is dat volgens de fabrikant goed te merken omdat de eerste versnelling veel meer op trekkracht is afgestemd.

Naar goede traditie beschikt ook de nieuwe BMW 3 Serie over de voor BMW zo kenmerkende constructieve eigenschappen en karaktertrekken als een in lengterichting voorin ingebouwde motor, achterwielaandrijving en een evenwichtige gewichtsverdeling tussen voor- en achteras van nagenoeg 50:50. Dat draagt in beslissende mate bij aan de wendbaarheid en de beweeglijkheid van de nieuwe 3 Serie.

Voor het eerst in deze klasse kan BMWs Actieve besturing (Active Front Steering) als optie op een van de nieuwe 3 Serie zescilindermodellen worden gekozen. Dit besturingssysteem maakt de stuuroverbrenging bij parkeren en langzaam rijden directer en bij hogere snelheden indirecter. Daarmee behoort de tot voorkort onverenigbare tegenstelling van moeiteloos parkeren en stuurstabiliteit op hogere snelheden tot het verleden. Bovendien is de Actieve besturing van de nieuwe 3 Serie uitgebreid met een belangrijke veiligheidsvoorziening: bij remmen op ondergrond met verschillende wrijvingswaarden zoals asfalt met gedeeltelijk sneeuw of ijs stabiliseert de Actieve besturing met een actieve stuuringreep de auto sneller en nauwkeuriger dan een gemiddelde automobilist ooit zou kunnen.