14 oktober 2004
 

Caterham Seven

Nieuwe Cosworth-motoren voor nieuwe Caterham Seven CSR

14 oktober 2004 | Caterham heeft een volledig nieuwe versie van haar legendarische Seven sportwagen geintroduceerd. De in Engeland gebouwde Caterham Seven CSR markeert, na een afwezigheid van zo´n tien jaar, de langverwachte terugkeer van Cosworth naar de markt van auto's voor de openbare weg. Het nieuwe model zal ook profiteren van de introductie van een volledig nieuwe onafhankelijke achterwielophanging en een F1-stijl voorwielophanging, evenals verbeteringen op het gebied van aerodynamica en het chassis. Bovendien is de fameuze tweezitter nu voorzien van een volledig nieuw interieur en nieuwe bekleding, de meest ingrijpende wijziging in de 48-jarige geschiedenis van dit model.

Het hart van de Seven CSR wordt gevormd door de nieuwe, door Cosworth ontwikkelde 2.3-liter Ford Duratec motor. De geheel uit aluminium vervaardigde viercilinderkrachtbron met dubbele bovenliggende nokkenassen levert een vermogen van 200 of 260 pk en kent een ongekende betrouwbaarheid. De Caterham met 200 pk motor, die voldoet aan de EU4 normen, zal een belangrijke bijdrage leveren aan de export van Caterham, terwijl het nieuwe model op de thuismarkt de hoeksteen gaat vormen van het Caterham modelaanbod.

Het nieuwe model, dat in samenwerking met de specialisten van Multimatic Inc werd ontwikkeld, kan bogen op een volledig onafhankelijke, onder circuitcondities tot stand gekomen achterwielophanging met dubbele wishbones voor maximale grip en maximale vertelmogelijkheden. Aan de voorkant zorgt de constructie met binnenin gemonteerde dempers die, vergelijkbaar met een Formule 1 auto door duwstangen worden bediend, voor een verbeterde aerodynamica. Samen met de 50 millimeter grotere spoorbreedte aan de voorkant zorgt het geheel volgens de makers voor grotere bochtensnelheden, bijvoorbeeld op het circuit. De nieuwe ophanging, die enkele aanpassingen aan het chassis vergde, bood Caterham de mogelijkheid om het spaceframe van de Seven behoorlijk aan te pakken. Het resultaat is een torsiestijfheid die met 25% is toegenomen.

Van binnen is de nieuwe Seven CSR nauwelijks te herkennen ten opzichte van zijn voorgangers. Ter verbetering van de ergonomie voor de bestuurder zijn de traditionele platte tuimelschakelaars geheel vervangen door een op de bestuurder geent, gebogen dashboard dat rondom een duidelijk zichtbaar stalen buizenframe verpakt zit. De middenconsole en middenarmsteun voorzien in de nodige opbergruimte. Aluminiumkleurige instrumenten en een dito versnellingspookknop, handremgreep en een exclusief stuurwiel completeren het nieuwe interieur.

Caterham Seven

De aerodynamische verbeteringen hebben zich vooral toegespitst op de neus van de Seven. De introductie van geprofileerde spatborden, die nu dichter op de band zijn gemonteerd om de luchtweerstand te beperken, en een nieuwe, grotere neus met een dieper doorgetrokken kin, hebben er samen voor gezorgd dat de lift aan de voorkant met 50% is verminderd. Concreet betekent dat voor de bestuurder een behoorlijke afname van onderstuur onder hoge snelheden. Met het oog op de hitte en luchtvochtigheid in sommige overzeese landen, huist er achter de bredere neusvleugels nu een grotere radiator, een aan de onderkant gemonteerde luchtinlaat en een aan de bovenzijde geplaatste luchtuitlaat, om het ademhalingstraject beter te controleren.

Aangezien Caterham 's werelds grootste fabrikant van racewagens is, zal het niet als een verrassing komen dat de Seven CSR het resultaat is van een ontwikkelingsperiode van 18 maanden om tot een nieuwe internationale racewagen te komen. Voorzien van een ongenuanceerde motor met 260 pk vormt de nieuwe racewagen van Caterham het vervolg op het autosportprogramma van het bedrijf. In 2005 gaat er een nieuwe klasse van start, die op de zes mooiste circuits in Europa in actie komt, waaronder in Spa-Francorchamps, Estoril en de Nurburgring.

De Caterham Seven CSR is, voorzien van de 200 pk motor, leverbaar vanaf 27.450 Pond. De 260 pk versie is er vanaf 33.950 Pond.

Caterham Seven
 
Websitewww.caterham.nl
Deel via