27 juni 2002
 

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

nieuwe viercilinder motoren voor mercedes c-klasse

27 juni 2002 | Vanaf produktiemaand juli is de C-Klasse aantrekkelijker door de komst van nieuw ontwikkelde 1.8 viercilinder motoren en diverse aanpassingen op uitrustingsgebied. De krachtbronnen zijn voorzien van het TWINPULSE-systeem. Dit wordt exclusief door Mercedes-Benz toegepast en combineert diverse technologieen, zoals de compressor, intercooler, variabel verstelbare nokkenassen, vier kleppen per cilinder en Lanchester-balansassen. De nieuwe viercilinders voldoen aan de strenge EU4-emissie-eisen zoals die in 2005 van kracht worden.

Er zijn drie versies van de nieuwe Mercedes-Benz 1.8 viercilinder motor:

  • in de nieuwe C 180 KOMPRESSOR levert de 1.796 cm3 grote motor een vermogen van 105 kW/143 pk. Het maximum koppel is 220 Nm; 15 procent meer dan de voorganger. Het gemiddeld brandstofverbruik van 8,4 liter Euro 95 per 100 kilometer ligt 1 liter lager dan voorheen. Daarbij zijn de prestaties erop vooruitgegaan: de Sedan sprint 1,3 seconde sneller van 0 naar 100 km/h en de topsnelheid ligt ca. 13 km/h hoger;
  • de nieuwe C 200 KOMPRESSOR is goed voor 120 kW/163 pk. Deze versie is gemiddeld meer dan elf procent zuiniger dan voorheen en verbruikt nu gemiddeld 8,6 liter per 100 kilometer;
  • de krachtigste versie van de nieuwe motor is alleen in de C-Klasse Sportcoupe leverbaar. Het gaat om de C 230 KOMPRESSOR, die 141 kW/192 pk levert en gemiddeld 0,7 liter zuiniger is dan de vorige versie.

De Lanchester-balansassen, die deel uitmaken van het TWINPULSE-systeem, heffen trillingen op en zorgen voor een soepele karakteristiek die volgens Mercedes ongekend is voor een viercilinder.

Mercedes-Benz C-klasse (2000 - 2007)

Bi-xenon koplampen, zoals die reeds verkrijgbaar waren voor de E-, S-, SL- en CL-Klasse, zijn nu ook voor de C-Klasse Sedan, Combi en Sportcoupe beschikbaar. Heldere koplampglazen en speciale lenstechniek voor de richtingaanwijzers zorgen voor een verbetering van de koplampunits. De dynamische lichthoogteregeling past de koplamphoogte automatisch aan de belading van de auto aan. Dit is standaard in combinatie met bi-xenon koplampen, net zoals een hogedruk-reinigingsinstallatie.

Vanaf midden 2002 zijn er de volgende aanpassingen voor de C-Klasse: de sequentiele versnellingsbak SEQUENTRONIC is er ook voor de C 240 en C 270 CDI Sedan en Combi; indien een mobiele telefoon of carkit voor in de centrale armsteun wordt besteld, rust Mercedes-Benz de C-Klasse uit met een eject box. Bij het openen van het armsteundeksel komt de telefoon dan vanzelf naar boven. af fabriek is nu ook het triple-toestel Nokia 6310i leverbaar.