12 oktober 2004
Volvo C30

Volvo C30

Volvo presenteert 3CC conceptcar

12 oktober 2004 | Volvo Cars presenteert in Shanghai een opzienbarend en zeer realistisch prototype: de Volvo 3CC. Met deze concept car definieert Volvo haar kijk op een nieuwe wijze van autogebruik in de toekomst. De auto is een vervolg op de eerder dit jaar getoonde Tandem concept car die door Volvos denktank in Californie is ontwikkeld.

Vanbuiten ziet de Volvo 3CC er futuristisch uit met zijn gladde torpedovorm, die niettemin onmiskenbaar Volvo is. Onder de motorkap zit een elektrisch aandrijfaggregaat dat de 3CC bijna geruisloos naar een afgeregelde topsnelheid van ruim 135 km/h stuwt en hem in circa 10 seconden van 0 naar 100 km/h laat accelereren. En dat alles zonder emissie!

Volvo C30

Met zijn lengte van 3.899 mm, breedte van 1.624 mm en hoogte van 1.321 mm komt de Volvo 3CC qua afmetingen overeen met een klassieke tweepersoons sportauto maar daarmee houdt elke verdere overeenkomst op. Binnenin wacht een verrassing: een unieke 2+1 configuratie die plaats biedt aan twee volwassenen voorin en een volwassene of twee kinderen achterin. Deze 3-zits configuratie belooft een goede communicatie tussen de voor- en achterinzittenden, een ongeevenaard comfort voor de achterpassagier plus een uitstekend zicht rondom voor alle passagiers.

Het interieur van de 3CC omvat dynamische, ergonomische stoelen voor bestuurder en voorpassagier. Tot de unieke details behoren speciale schakelaars op het zwevende instrumentenpaneel voor de verlichting, de klimaatregeling en het audiosysteem. De schakelaars zijn met afstandssensoren uitgerust en worden geactiveerd zodra een vinger dichter dan 5 mm bij de schakelaar komt.

Volvo C30

Uitgebreide windtunneltests hebben geresulteerd in een zeer geringe luchtweerstand die 30% lager is dan bij de nieuwe S40 sedan. Afhankelijk van de rijomstandigheden is een actieradius van ruim 300 km mogelijk. De verhouding tussen koppel en gewicht ligt ruwweg op hetzelfde niveau als bij het krachtige T5-model, maar het maximum koppel is over het hele bereik van 0-3.500 t/min beschikbaar. In doorsnee rijomstandigheden kan circa 20 procent van de energie worden herwonnen door regeneratief remmen. Dit is te danken aan een aandrijflijn die speciaal voor de Volvo 3CC is ontworpen. De elektrische energie is afkomstig uit lithium-ionencellen zoals deze ook in moderne laptopcomputers wordt toegepast. De cellen zijn opgeslagen in de dunne sandwichvloer.

De voorwielaangedreven Volvo 3CC is voor en achter voorzien van een wielophanging met dubbele, boven elkaar geplaatste draagarmen. Om een lage motorkaplijn te bereiken, is de voorwielophanging voorzien van horizontale, verstelbare schroefveren die rondom de schokdempers zijn gemonteerd. De achterwielophanging omvat verticaal gemonteerde verstelbare schroefveren, die eveneens rondom de schokdempers zijn aangebracht. Dankzij het lage gewicht van het voertuig en de vertraging die door de regeneratieve elektrische remwerking wordt opgewekt, kan worden volstaan met een remsysteem zonder bekrachtiger.