12 oktober 2004
 

Bridgestone Blizzak

Bridgestone introduceert verbeterde Blizzak winterband

12 oktober 2004 | Steeds meer automobilisten in Noord-Europa maken volgens bandenfabrikant Bridgestone in de winterperiode gebruik van winterbanden onder hun auto. Niet alleen voor de reis naar de wintersportbestemming, maar ook om een stuk veiliger te kunnen rijden in het dagelijkse, winterse verkeer. Bridgestone brengt nu drie nieuwe series winterbanden voor personenauto's op de markt, speciaal afgestemd op de winterse condities in Noord-Europa. De Blizzak LM20, met snelheidssymbool T, is bedoeld voor compacte en middelgrote auto's, terwijl de T&H-geclassificeerde LM 25 en de LM-25V zijn afgestemd op snelle sedans, GT's en coupes. De drie nieuwe bandenseries volgen de LM-18/LM-22 reeks op, die sinds 1999 op de markt is.

De verbeteringen van de algehele prestaties van de modellen met dubbele profielgroeven zijn grotendeels te danken aan de recente vooruitgang in de computersimulatietechnologie van Bridgestone. Dynamische simulatie, waarbij metingen worden verricht op een rollende virtuele band die te zien is op het beeldscherm, maakt een veel nauwkeuriger beeld van de werkelijke eigenschappen mogelijk dan kan worden bereikt met de eenvoudiger, statische simulatie. Het vermogen om de snelheid van water, het volume en de drukverdeling over het contactvlak te visualiseren maakt het mogelijk de doeltreffendheid van de waterafvoer te optimaliseren. Sneeuw is veel moeilijker te simuleren, omdat het onder druk van bandcontact een zijwaartse beweging vertoont. Desalniettemin hebben de Bridgestone-ingenieurs naar eigen zeggen een effectieve oplossing bedacht om het verdrijven van de sneeuw in kaart te brengen, wat een kritieke parameter is voor de bepaling van grip.

Bridgestone Blizzak

De ontstane ontwerpen bevatten een herzien loopvlakpatroon met 9% minder porienruimte om een goede tractie op ijs te kunnen bieden. Lensvormige blokken in het centrale loopvlakgebied beperken de waterturbulentie wat de kans op aquaplaning verkleint. Het bolle concept van het blok draagt ook bij aan lage geluidsniveaus.

De nieuwe 3D Blade groeven met een concept dat bepaald is met behulp van de laatste rand-druksimulatie, verhoogt de blokstijfheid met 10%, ondanks de hoge dichtheid van de profiel-groeven die is gebruikt om de grip te maximaliseren. Dit zorgt voor een groter contactvlak in het midden van het loopvlak, wat de tractie en het remmen op sneeuw en ijs nog meer verbetert. Tegelijkertijd is de band door de gelijkmatiger verdeling van de stijfheid over de gehele loopvlak-breedte nog beter bestand tegen ongelijkmatige slijtage. De loopvlakcompound van de LM20 en de series LM25 T en H bevat een aanzienlijk hoger siliciumgehalte dan de compound van zijn voorgangers. Dezelfde formule wordt gebruikt voor de LM25 V, voor uitgebalanceerde natte en droge prestaties met een verlengde levensduur.

Bridgestone Blizzak

De populairste maten in de drie Blizzak-series werden in augustus geintroduceerd, maar volgend jaar zullen verdere aanvullingen het assortiment van 63 maten compleet maken.

Bridgestone Blizzak Bridgestone Blizzak
 
Websitewww.bridgestone.nl
Deel via
 
 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!