12 oktober 2004
Mazda RX-8

Mazda RX-8

40 Internationale FIA records voor Mazda RX8

12 oktober 2004 | Tijdens een 24 uurs endurance test met twee Mazda's RX-8 heeft het merk in totaal 40 internationale FIA records behaald. Het evenement vond plaats op de 12,3 km lange kombaan van het scherp beveiligde testcircuit van ATP in Papenburg in Noord-Duitsland.

De test werd gereden met twee productie RX-8's, beide HP-versies, voorzien van de 170kW/231 pk sterke Renesis rotatiemotor. Een daarvan reed in de FIA Categorie A (speciale auto's) en de andere in de FIA Categorie B (productieauto's). Met gemiddelden van respectievelijk 212,835 en 215,934 km/u reden de zilvergrijze (Cat A) en zwarte (Cat B) RX-8 meer dan 5.000 km in 24 uur. De resultaten tonen aan dat de Renesis rotatiemotor niet allen uitstekende prestaties levert, maar dat deze unieke motor tevens betrouwbaar en duurzaam is onder de meest extreme omstandigheden.

Met het zwaaien van de groene vlag gaf Shoji Tokuda, engineer van Mazda Motor Europe, op zaterdag 2 oktober om 12.20 uur het startsein voor de zilvergrijze RX-8 in deze 24 uurs uithoudingstest, anderhalve minuut later gevolgd door de zwarte RX-8 uit Categorie B. Na een vlotte start en een kort en snel bezoekje aan de zes versnellingen bleef er maar een doel over voor de coureurs: vol gas en het zoeken van de ideale lijn.

Mazda RX-8

Voorafgaand aan het evenement had de Duitse Autosportbond DMSB e.V. (German Motor Sports Organisation) drie productie-RX-8's uitgekozen in Antwerpen, waar alle Mazda's per schip uit Japan worden aangevoerd. Ter plekke werden motor en versnellingsbak door de autoriteiten verzegeld. Alle onderdelen van de recordpogingen werden vanaf dat moment begeleid door officials van de DMSB e.V. om er voor te zorgen dat aan alle regelgevingen van de FIA werd voldaan. De zilvergrijze RX-8 uit Categorie A had afgelopen seizoen zijn betrouwbaarheid al bewezen als deelnemer aan de Formula Woman Challenge in Engeland, het kampioenschap voor vrouwelijke coureurs met RX-8's. Het enige verschil tussen de auto's in Papenburg en alle andere RX-8 productieautos was extra veiligheidsuitrusting: speciale racestoelen, vijfpuntsgordels en een rolkooi. De zilvergrijze Categorie A auto was bovendien uitgerust met een extra brandstoftank en 19" wielen.

Het team van 15 coureurs bestond uit journalisten uit 11 landen. Tijdens de pitstops werd uitsluitend brandstof getankt en werd er van coureur gewisseld. Voor de rest was het vol gas van begin tot eind. De recordpogingen werden ondersteund door Kuhmo banden en door Brandstofproducent Aral, die de auto's voorzag van Ultimate 100 met een octaangehalte van 100.

De twee RX-8 reden hun ronden in een zeer constant hoog tempo en zonder incidenten. Toch liep niet alles helemaal volgens plan. Een uur na middernacht begon het enorm te regenen, wat overigens niet tot onrust bij de rijders noch bij Jurgen Herschel van bandenleverancier Kumho leidde. Herschel verlaagde tijdelijk de bandenspanning, wat een verbetering betekende van de anti-aquaplaning capaciteiten van de band. Ondanks de regen, die een uur aanhield, verminderde de gemiddelde snelheid van beide auto's nauwelijks.

Mazda RX-8

Het was opnieuw Shoji Tokuda die de vlag hanteerde bij de finish van beide auto's, ditmaal natuurlijk het zwart-wit geblokt. Op dat moment waren er in totaal 40 nieuwe FIA records vastgelegd door beide RX-8's. De Renesis rotatiemotor, de enige productiemotor van dit type ter wereld, had aan alle verwachtingen voldaan.