1 oktober 2004
 

Saab 9-5

Saab 9-5 FFV rijdt op ethanol

1 oktober 2004 | Saab presenteert een technisch hoogstandje. De Zweedse autofabrikant heeft een 2,0-liter turbomotor ontwikkeld die behalve op benzine tevens op de milieuvriendelijke brandstof ethanol (E85) kan lopen. De krachtbron debuteert in de Saab 9-5 FFV (Flex Fuel Engine), die in de loop van volgend jaar op de markt komt.

Het gebruik van ethanol is interessant, omdat deze brandstof wordt gewonnen uit graan en daardoor zogeheten CO2-neutraal is. Het graan neemt immers tijdens de groei kooldioxide uit de lucht weg en zet die om in zuurstof. Saab verwacht dat in sommige landen voor auto's op ethanol belastingvoordelen kunnen gaan gelden in de toekomst. De Saab 9-5 FFV is klaar voor productie met een motor die ethanol en benzine in elke mix kan verwerken.

Behalve mogelijke fiscale voordelen biedt de 9-5 FFV een gunstiger brandstofverbruik in het midden en hoge toerenbereik, dus als er flinke prestaties moeten worden geleverd. Het gemiddelde verbruik, zoals dat wordt gemeten volgens de Europese cycli, zal nauwelijks lager uitpakken. Bij hogere snelheden tekent zich echter een vermindering van zo'n 15 procent af. Het is namelijk niet nodig het E85-brandstofmengsel te verrijken voor extra koeling van de motor.

Saab 9-5

Bij toepassing in combinatie met een turbo biedt het hoge octaangetal van RON 104 bij E85 een mix van ethanol/benzine zoals die al in enkele landen is te tanken forse winst in motorvermogen. Bij de 2.0 light pressure turbomotor stijgt dat van 150 naar 180 pk.

Het Saab Trionic-motormanagement past de timing van de ontsteking aan bij het rijden op ethanol. De brandstof maakte het tevens nodig een andere brandstoftank, leidingen en verbindingen te monteren. Het motormanagement zorgt er automatisch voor dat de motorafstelling correct is voor de getankte brandstof.