26 juni 2002
Honda S2000

Honda S2000

goede score voor honda cr-v en s2000 in euro-ncap crashtest

26 juni 2002 | Honda CR-V en de Honda S2000 behoren tot de veiligste auto's in hun klasse. Dat blijkt uit de recentste Euro-NCAP-tests, waarin beide modellen vier sterren behaalden voor de inzittendenbescherming. Opmerkelijk is dat een roadster, de S2000, goed scoort. Ook opvallend is dat een SUV, de CR-V, een in dit segment ongekende drie sterren behaalt voor voetgangersveiligheid.

De Honda CR-V en S2000 behoren tot de eerste auto's die Euro-NCAP in respectievelijk de SUV- en roadster-categorien heeft getest. De twee behaalden een score van vier sterren op het gebied van inzittendenbescherming, waardoor ze elk de kleine groep auto's in hun segment aanvoeren. Deze prestatie is vooral voor de Honda S2000 opmerkelijk, omdat het moeilijk is om een open auto te ontwikkelen die is opgewassen tegen de zware aanrijdingen (schuin van voren en in de flank) van de Euro-NCAP-tests.

Honda S2000

Al even bijzonder is het resultaat van de CR-V in de voetgangersveiligheidstest. Deze SUV behaalde een score van drie sterren, uniek in het SUV-segment. Daarmee evenaart de CR-V de goede score van de Civic en de Stream; Honda's waarmee de CR-V zijn voetgangersvriendelijke ontwerpfilosofie gemeen heeft. Drie sterren is een topscore en Honda was met de Civic de eerste. Geen enkele auto heeft tot nog toe in de Euro-NCAP-tests meer dan drie sterren behaald voor voetgangersveiligheid. Van de vijf die het wel lukte zijn er drie een Honda; de andere twee zijn de Daihatsu Sirion en Mazda Premacy.

De nieuwe CR-V deelt veel van zijn veiligheidsvoorzieningen met de Civic en de Stream. Alledrie deze modellen zijn gebouwd op het Global Compact Platform van Honda. De Euro-NCAP-test bewijst dat de CR-V een van de veiligste SUV's is. Dit komt onder andere door de botsbestendige passagierscel, de zorgvuldig bepaalde kreukelzones, diverse speciale voorzieningen in de carrosserie om letselschade bij voetgangers zoveel mogelijk te voorkomen plus vele passieve veiligheidsaspecten.