28 september 2004
Fiat Idea

Fiat Idea

Fiat Idea in commercial met filmster George Clooney

28 september 2004 | "Er is nu een auto, voorzien van een royale standaarduitrusting en aantrekkelijke Italiaanse styling, met een onweerstaanbare charme". Dit is de text van de nieuwe commercial voor de Fiat Idea, met in de hoofdrol de Amerikaanse filmster George Clooney.

Speciaal voor de Idea auto lanceert Fiat Auto nu een verleidelijke reclamecampagne. De Amerikaanse acteur George Clooney neemt de hoofdrol voor zijn rekening. In het dagelijkse leven brengt hij veel tijd door in zijn huis in Laglio aan het Como meer.

Fiat Idea

De commercial vertelt een verhaal van verleiding dat zich afspeelt op de wegen rond het Como meer. Een aantrekkelijke vrouw rijdt in een knaloranje Fiat Idea over een bochtige weg. Ze stopt bij een villa, stapt uit, maakt het bijrijdersportier open en loopt onverwachts weg. Een aantrekkelijke man van rond de 40 komt aanjoggen. Geintrigeerd door het geopende portier (en het design van de Idea) stapt de man in. De kijker ziet dat de man dermate onder de indruk is van de mogelijkheden van de Idea dat hij lekker onderuit gaat liggen alsof de auto van hem is. Vervolgens trekt hij de deur dicht. Kort daarna komt de vrouw terug, zij sluit de auto met de afstandbediening, de man zit opgesloten. De man begint zijn excuses aan de vrouw aan te bieden, de vrouw stapt met een triomfantelijke glimlach in de Idea en rijdt weg met haar prooi, welke inmiddels duidelijk herkenbaar is als George Clooney. De reclame eindigt met de tekst "Fiat Idea, George not included", een subtiele noot voor de vrouwelijke kijkers.

Voor het maken van deze film werd een team van zeventig personen, twee conventionele camera's, een vaste camera en een camera-auto gebruikt. Er is in totaal 5.000 meter film geschoten voor de in totaal dertig scenes in de reclamefilm, waarvoor in totaal 500 opnames nodig waren om tot het gewenste eindresultaat te komen. De spot is geregisseerd door de Argentijn Pucho Mentasti, meervoudig winnaar van de Leeuw op het Reclame Festival van Cannes. Ook werkten Agostino Castiglioni, een van de bekendste directors of photography, alsmede actrice en model Dara Tamanovich, de vrouwelijke tegenspeelster van George Clooney, mee aan deze reclame.

Fiat Idea

Het filmen van de commercial met George Clooney in de open lucht, had zijn goede en mindere kanten. De meegaande persoonlijkheid van de acteur zorgde voor een ontspannen sfeer op de set. Moeilijker werd het toen talrijke fans, ondanks de afzettingen en de aanwezigheid van de Carabinieri, probeerden handtekeningen en foto's te bemachtigen. Deze pogingen werden bijna altijd beloond door een glimlachende Clooney.

De TV-spot wordt sinds 19 september uitgezonden in Italie. Naar verwachting zal de commercial vanaf eind dit jaar op de Nederlandse TV te zien zijn.