27 september 2004
Hyundai Sonata

Hyundai Sonata

Hyundai introduceert vijfde generatie Sonata

27 september 2004 | Al vanaf zijn introductie in 1985 neemt de Sonata een belangrijke plaats in bij Hyundai. Nieuwe techniek verscheen altijd eerst in de Sonata. De vijfde generatie zet deze traditie voort door een aanzienlijk verbeterde kwaliteit en de toepassing van innovatieve Active Geometry Control Suspension (AGCS). Dit systeem komt later in 2005 op de markt.

De nieuwste Sonata die in Parijs zijn wereldpremiere beleeft, is ontworpen en ontwikkeld om de traditie van de afgelopen 19 jaar voort te zetten. Opnieuw is de lat voor zowel kwaliteit als klanttevredenheid hoger gelegd. Dit komt eveneens tot uiting in de verwachte verkopen: 230.000 Sonatas in 2005. Dit keer hebben de ingenieurs speciale aandacht gegeven aan de wegligging van de Sonata en het comfort en is de binnenruimte fors vergroot. Uitgebreide actieve en passieve veiligheidsvoorzieningen waaronder airbags, zijairbags en gordijnairbags beschermen de inzittenden. Uiteraard is ESP leverbaar als optie.

Hyundai Sonata

De nieuwe Sonata heeft een 30 millimeter langere wielbasis, de totale lengte groeide met 55 millimeter. Deze kleine toename in formaat sorteerde een belangrijk effect op de interieurruimte. De beenruimte voor en achter zijn resp. 10 en 30 millimeter langer. Ook de hoofdruimte is toegenomen: voor met 22 millimeter en achter met 15 millimeter. De inhoud van de bagageruimte bedraagt nu een enorme 462 liter.

De rijeigenschappen van de Sonata zijn ook te danken aan het raffinement van de twee speciaal voor dit model nieuw ontwikkelde motoren. Kracht en minimale uitstoot stonden hoog op de prioriteitenlijst bij de totstandkoming van de 3.3 V6 en de 2.4. Beide motoren zijn gebouwd in 's werelds nieuwste en meest geautomatiseerde motorfabriek in Asan. De motorblokken zijn van aluminium en beschikken beide over variabele kleptiming en, op de 3.3 V6, een variabel inlaatkanaal. De 3.3 V6 levert een vermogen van 171,4 kW bij 6.200 toeren per minuut en maar liefst 304 Nm trekkracht bij 3.500 toeren per minuut. De 2.4 zet hier tegenover: 118,5 kW bij 5.800 toeren per minuut en 219 Nm bij 4.250 toeren per minuut. De 3.3 V6 is gekoppeld aan een nieuwe H-matic vijftrapsautomaat, voor de 2.4 is er de keus uit een handgeschakelde vijfbak of een viertrapsautomaat. De nog op stapel staande 2.0VGT CRDi turbodieselmotor zal een vermogen produceren van 99,3 kW bij 4.000 toeren per minuut en een trekkracht van 304 Nm bij 2.000 toeren per minuut. Hyundai levert deze krachtbron in Europa met een nieuw ontwikkelde handgeschakelde zesbak of de nieuwe viertrapsautomaat.