25 september 2004
 

Lexus LF-C

Lexus LF-C debuteert in Parijs

25 september 2004 | De LF-C maakt zijn Europese debuut tijdens de Autosalon van Parijs 2004. Het is het derde studiemodel in de LF-serie en is daarmee de opvolger van de LF-S en LF-X conceptauto's die onthuld zijn tijdens de Tokyo Motor Show in 2003. Met de LF-C licht de fabrikant een tipje van de sluier van de volgende IS-serie op, het studiemodel laat de nieuwe designfilosofie van Lexus zien.

De styling en technologie van de LF-C bevatten elementen van de tweede generatie IS. Bijzonder is de elektrisch bedienbare hardtop die met een druk op de knop via een ingenieuze constructie in de kofferklep verdwijnt. Nieuw voor dit model is de V8 gekoppeld aan een zestrapsautomaat. De wielbasis is iets gegroeid vergeleken met de huidige IS. De wielbasis bedraagt nu 2794 mm. De LF-C is echter fors lager, maar liefst 50,8 millimeter, en zelfs 127 millimeter breder. Samen met de korte overhang voor en achter maken deze buitenmaten van de LF-C een indrukwekkende verschijning die bovendien ruim plaats biedt aan vier volwassenen.

"We hebben een combinatie van hol en bol plaatwerk gebruikt om de lichtval op de carrosserie te optimaliseren. Dit resulteerde in een prachtig contrast van scherpe lijnen in de sierlijke rondingen van de carrosserie", legt Kevin Hunter, vice-president van Calty Design Research, Inc. uit. "We wilden de auto een krachtige, maar kwetsbare uitstraling geven en zo een mysterieuze sfeer creeren".

Lexus LF-C

De ontwerpers van Calty hebben lange, vloeiende lijnen gebruikt om het ontwerp van de LF-C te stileren. De twee bijzonder vormgegeven dakrails lopen taps toe, net als de lijn van de carrosserie. De extreem conische vorm van de auto komt samen in de achterbumper en zorgt zo voor die krachtige uitstraling.

Binnenin creeren vier sierlijk vormgegeven, lichtgewicht sportstoelen een sportieve en elegante sfeer. High tech gaat schuil onder het dashboard met Formule 1-achtig stuur voorzien van schakelflippers en drive by wire-besturing. De instrumenten, doorzichtig en met wijzers die vanuit de rand komen in plaats vanuit het midden, zijn achter elkaar, parallel aan de stuuras geplaatst richting de voorruit.

Lexus LF-C
 
Websitewww.lexus.nl
Deel via