25 september 2004
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Nieuwe Ford Focus debuteert in Parijs

25 september 2004 | Ford presenteert de geheel nieuwe Ford Focus aan het publiek op de Mondial de l'Automobile 2004 in Parijs. Het thema dat Ford voor deze autosalon heeft gekozen, is heel toepasselijk "La Collection Focus". La Collection Focus is de premiere van de nieuwe generatie Ford Focus als een complete familie van auto's. Binnen dit thema zullen nieuwe 3-deurs, 5-deurs en Wagon-versies van de nieuwe Focus-serie worden onthuld, evenals de Ford Focus C-MAX, die duidelijk deel uitmaakt van de nieuwe Focus-familie. Verder vindt de voorpremiere plaats van een nieuwe 4-deurs Focus, die begin 2005 wordt geintroduceerd.

De nieuwe Focus-reeks wordt gekenmerkt door gestroomlijnde, gemodelleerde lijnen die er geen twijfel over laten bestaan dat alle modellen, ongeacht de carrosserievariant, zijn opgebouwd uit hetzelfde design-DNA. Het nieuwe model is onmiskenbaar een Focus en blijft zich van de rest van het segment onderscheiden door de individualiteit van het oorspronkelijke model met een coupe-achtig profiel voor 3-deurs- en 5-deursmodellen en de sportieve nieuwe Wagon.

Door de voorste dakstijl 100 mm naar voren te plaatsen onder een scherpere hoek, is de auto ruimer geworden en geeft hij de inzittenden meer bescherming bij een botsing. En dankzij deze ingreep konden de ontwerpers de auto zijn unieke silhouet geven. Qua uiterlijk zit het grootste verschil tussen de Focus en de concurrentie aan de achterkant. Door bepaalde componenten ingenieus aan de onderkant te plaatsen, is Ford erin geslaagd de achterkant een zeer snel profiel te geven. Hierdoor kan de 3-deurs ondanks zijn 5 zitplaatsen doorgaan voor een echte coupe, een silhouet dat ook de 5-deurs zijn elegante uitstraling geeft. De reeks carrosserievarianten van de nieuwe Focus-serie die op de Parijse autosalon te zien is, zou niet compleet zijn zonder de Focus 4-deurs. Dit model wordt begin 2005 in productie genomen. De nieuwe Focus 4-deurs is ontstaan uit hetzelfde design-DNA als de andere leden van de Focus-familie, en is met zijn vorm een sterke aanwinst in de traditionele markt van compacte sedans.

In de interieurs van de nieuwe Sport- en Titanium-modellen staat helderblauw centraal. Het blauw, gecombineerd met een niet al te lichte grijstint in de onderste helft van het interieur, bezorgt het Focus-interieur een warme, ruime uitstraling. Zwart blijft voor alle modellen optioneel. De teams die zich voor de Focus hebben beziggehouden met de kleurkeuze van het interieur en het exterieur, hebben eendrachtig samengewerkt om de beschikbare opties en series voor de klant op elkaar af te stemmen zodat deze nu kan kiezen uit vijf pakketten: Ambiente, Trend, Sport, Ghia en Titanium.

De nieuwe Focus betekent ook de introductie van diverse nieuwe technieken in de Ford-collectie:

  • KeyFree-systeem: voor directe interactie met de auto zodat de portieren probleemloos kunnen worden ontgrendeld zonder geklungel.
  • Warmtewerende voorruit: blokkeert bijna vijfmaal zo veel zonnestraling als standaard getint glas, wat de efficientie van de airconditioning aanzienlijk verbetert.
  • Adaptieve koplampen: technologie die ervoor zorgt dat de richting waarin de koplampen schijnen de stand van de voorwielen volgt. Ford gebruikt hiervoor halogeenlampen in plaats van de duurdere xenonlampen, waardoor de optie voor meer klanten betaalbaar is.
  • Blue Tooth voor hands-free telefoons: draadloze techniek waarmee mobiele telefoons verbinding kunnen maken zonder compatibiliteitsproblemen.
  • Spraaksturing: hands-free controle van audio, telefoon, klimaatbeheersing, in-car entertainment- en navigatiesystemen.
  • In-car entertainment: voor alle modellen zijn Ford-systemen beschikbaar. Sony-systemen voeren het assortiment aan: een wisselaar voor 6 cd's in het dashboard of een MP3-speler voor 1 cd met vier 20-watt luidsprekers die het karakteristieke "Sony-geluid" leveren.
  • Entertainmentsysteem voor de achterbank: onafhankelijk MP3-audiosysteem beschikbaar met hoog gemonteerd scherm voor dvd of spelconsoles die bij de Wagon worden geleverd.
Ford Focus (2005 - 2011)

De nieuwe Focus bouwt volgens de ontwerpers voort op de dynamische kwaliteiten van het oorspronkelijke model. Het nieuwe ontwerp heeft volgens de traditie een uiterst stijve carrosserie met verbeterde onafhankelijke Control Blade-wielophanging en een nieuw stijf subframe aan de voorkant, terwijl ook vooruitgang is geboekt in comfort en verfijning. Zo is de nieuwe Focus aanzienlijk stiller en biedt de ruime cabine een betere geluidskwaliteit. Dankzij elektrohydraulische stuurbekrachtiging (EHPAS), beschikbaar op alle modellen behalve die met de 1.4 en 1.6 liter Duratec-benzinemotoren, is de wendbaarheid bij lage snelheid groter, terwijl de precisie op hogere snelheden behouden blijft. De grotere schijfremmen zorgen voor een betere reactie van het remsysteem, een snellere noodstop en een langere levensduur van de remblokken.

Ten opzicht van de voorganger is de wielbasis met 25 mm verlengd en het spoor met 40 mm verbreed. Dit geeft de nieuwe Focus een stabiele wegligging en een ruimer interieur. De nieuwe Focus biedt meer ruimte voor knieen en schouders, en ondanks de snelle vormen van de daklijn en achterklep blijft de hoofdruimte boven de achterbank royaal en is de bagageruimte ten opzichte van het vorige model met 10 procent toegenomen tot 385 liter.

De nieuwe Focus is de tweede Ford die is voorzien van de nieuwe 1.6-liter Duratec Ti-VCT motor (115 pk/ 85 kW) met dubbele nokkenas met variabele timing, de eenvoudigste motor van een uitgebreid assortiment. Eerder kwam deze technologie beschikbaar in de Focus C-MAX. Ti-VCT staat voor Twin Independent Variable Camshaft Timing (dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing) en zorgt voor een verbeterde luchtstroom door de motor en meer koppel, terwijl het gemiddelde brandstofverbruik in de praktijk met wel 5 procent daalt. De nieuwe Duratec Ti-VCT is een aanvulling op het ruime aanbod van benzinemotoren voor de Focus, waaronder de 16-kleppenmotoren met een inhoud van 1.4 liter (80 pk/ 59 kW), 1.6 liter (100 pk/ 74 kW) en 2.0 liter (145 pk/ 107 kW).

De Focus kan ook worden geleverd met ultramoderne common-rail Duratorq TDCi-dieselmotoren met hoge inspuitdruk. De reeks omvat Duratorq TDCi-uitvoeringen van 1.6 liter (109 pk/ 80 kW) en 2.0 liter (136 pk/ 100 kW), die voor het eerst zijn toegepast in de Focus C-MAX. Deze lichtgewicht motoren worden gekenmerkt door een lage wrijving en bieden een optimale balans tussen een hoog koppel bij lage snelheden, zodat de motor vlot reageert, en een laag brandstofverbruik heeft. De tweeliterversie profiteert van de handgeschakelde Ford-versnellingsbak met zes versnellingen.

In Nederland zal de Focus worden geleverd vanaf € 17.995,-.