21 september 2004
 

BMW

BMW zet records met waterstof motor

21 september 2004 | Wat er nu al met een waterstofaangedreven automobiel mogelijk is heeft BMW bewezen door met haar recordwagen H2R maar liefst negen records voor waterstofaangedreven automobielen met verbrandingsmotor te zetten. "De technologie van BMW beproefd en uitgerijpt, nu is het zaak om samen met de politiek en de energiebranche eraan te werken onze visie op duurzame mobiliteit werkelijkheid te laten worden", licht prof. dr. Burkart Goschel, lid van de raad van bestuur van BMW Group toe tijdens de recordritten. Daarmee bewees BMW op het snelle circuit van Miramas (F) op tot de verbeelding sprekende wijze haar stelling dat waterstof conventionele brandstoffen kan aflossen zonder dat automobilisten ook maar iets van de dynamiek van huidige automobielen hoeven in te leveren.

De technische gegevens van de H2R recordwagen onderstrepen dat: de 6.0 liter twaalfcilinder levert meer dan 285 pk / 210 kW. Daarmee accelereert het prototype in ca. zes seconden vanuit stilstand naar de 100 km/h op weg naar een topsnelheid van 302,4 km/h. De waterstof-verbrandingsmotor is gebaseerd op de benzinemotor van de BMW 760i en beschikt daardoor over technologieen als de volledig variabele klepbediening Valvetronic. De modificaties betreffen vooral de brandstofinspuiting die door BMW is aangepast aan de bijzondere eigenschappen van waterstof. Daarbij profiteerde de H2R natuurlijk van alle know how die BMW opdeed bij de ontwikkeling van de BMW waterstofmotor voor serieproductie. Nog tijdens de levenscyclus van de huidige 7 Serie zal BMW in deze serie een bivalent model op de markt brengen dat zowel op benzine als op waterstof rijdt.

BMW

Het prototype H2R vestigde negen records, gerangschikt naar tijd en snelheid (t in sec. v in km/h):

  • 1 kilometer met vliegende start t=11,993 v= 300,190
  • 1 mile met vliegende start t=19,912 v=290,962
  • 1/8 mile met staande start t=9,921 v=72,997
  • 1/4 mile met staande start t=14,933 v=96,994
  • 1/2 kilometer met staande start t=17,269 v=104,233
  • 1 mile met staande start t=36,725 v=157,757
  • 10 miles met staande start t=221,05 v= 262,094
  • 1 kilometer met staande start t=26,557 v=135,557
  • 10 kilometer met staande start t=146,406 v=245,892

De H2R recordwagen werd afwisselend gereden door drie BMW fabrieksrijders, Alfred Hilger, Jorg Weidinger en Gunther Weber. De sportieve jacht op records levert niet alleen het bewijs welk enorm vermogenspotentieel er schuilt in de waterstofauto. Uit de techniek blijkt meteen het ontwikkelingsniveau van de waterstofaangedreven BMW. Daarbij geeft BMW de voorkeur aan de verbrandingsmotor, omdat dit concept volgens de Beierse fabrikant in zijn geheel nog steeds de meeste voordelen biedt.

BMW

De BMW recordwagen H2R is bedacht, geconstrueerd en ontwikkeld door BMW's legendarische dochteronderneming BMW Forschung und Technik GmbH. De naam H2R staat voor H two Race Car, Hydrogen Race Car, of Hydrogen Research Car. "Voor de ontwikkeling waren slechts tien maanden beschikbaar", vertelt Jurgen Kubler, projectleider H2R. Korte planningen behoren echter tot de dagelijkse praktijk van creatieve ingenieurs, waarbij een drietal omstandigheden het werk aanzienlijk vergemakkelijkten: allereerst hebben de componenten voor de toekomstige waterstofaangedreven productie BMW een betrouwbaarheidsniveau bereikt van waaruit zij probleemloos waren te adapteren voor de recordwagen. Ten tweede konden de ingenieurs bij de constructie van het onderstel teruggrijpen op beproefde BMW onderstelsystemen, die al aan de allerhoogste eisen voldoen.

BMW BMW
 
Websitewww.bmw.nl
Deel via