16 september 2004
Alfa Romeo 147

Alfa Romeo 147

Wereldpremiere voor vernieuwde Alfa Romeo 147 in Parijs

16 september 2004 | Tijdens de Salon van Parijs stelt Alfa Romeo de nieuwe Alfa 147 voor. De sportieve Italiaanse hatchback is qua design met name aan de voorzijde veranderd. Het front is meer in lijn komen te liggen met grotere broers Alfa 156 en Alfa 166. Koplampunits, grille en bumperpartij werden nieuw getekend.

Binnenin valt op dat er nu gekozen kan worden voor een duo tone kleurstelling van het dashboard. Diverse combinaties zijn mogelijk, waaronder chique blauw/grijs. Verder werd het oppervlaktemateriaal van het dashboard aangepakt, onderging het instrumentarium grafische wijzigingen, is er een nieuwe bekleding voor de stoelen en deurpanelen, terwijl ook de vorm van de achterste hoofdsteunen is gewijzigd. Ze kunnen nu bovendien omlaag voor een beter zicht naar achteren.

Alfa Romeo 147

Het motorenpalet bestaat evenals voorheen- uit drie benzine- en drie turbodieselkrachtbronnen. De range begint met het 1.6 TwinSpark 16V tweetal (105 pk en 120 pk versie). Meest potente benzinemotor is de 2.0 TwinSpark 16-klepper (150 pk). Nieuw, en ook 150 pk sterk (305 Nm koppel), is de 1.9 JTD 16V common-rail turbodieselmotor. Deze MultiJet viercilinder vervangt de 140 pk sterke telg en wordt geflankeerd door een 115 pk en 100 pk variant van de 1.9 JTD 8V. Op het gebied van de transmissies komt Alfa met een doorontwikkeling van de Selespeed versnellingsbak. Dankzij diverse aanpassingen zal de bestuurder de gerobotiseerde transmissie voortaan als gebruiksvriendelijker ervaren.

Een andere noviteit is de introductie van het zogenaamde Comfort-onderstel. Deze nieuwe configuratie, standaard op de 150 pk sterke 1.9 JTD 16V en optioneel op de andere versies, combineert een double wishbone wielophanging (voor) met een MacPherson layout aan de achterzijde. Resultaat is volgens Alfa Romeo een grotere mate van comfort, zonder negatieve gevolgen voor de handling. Het reguliere onderstel van de nieuwe Alfa 147 is naar een hoger plan getild dankzij nieuwe veren, een andere afstelling en het gebruik van een nieuwe, holle stabilisatorstang (voorzijde). Wijzigingen die ook nog eens hebben geleid tot een gewichtsreductie van 1,7 kg.