14 september 2004
 

Goodyear runflat

Goodyear run-flat banden winnen aan populariteit

14 september 2004 | De zogenaamde run flat-banden van Goodyear, banden waarop men bij een lek nog gewoon enige tijd kunt doorrijden, zijn aan een opmars bezig. Recent kozen wederom twee autofabrikanten voor hun modellen de run flat-technologie van Goodyear, namelijk de BMW 1 Serie en de Maserati Quattroporte. Goodyear is daarmee nu de grootste leverancier van run flat-banden ter wereld.

Voor BMW zijn run flat-banden van Goodyear niet nieuw. Het Beierse merk biedt ze al enige tijd aan voor de 5 Serie, de 6 Serie en de Z4 en ook op de Mini zijn ze leverbaar. De 1 Serie is echter de eerste volumeauto van BMW die standaard Goodyear run flat-banden heeft en geen reservewiel. In het geval van de 1 Serie gaat het om banden van het type Goodyear Eagle NCT5 EMT (Extended Mobility Technology), waarop de bestuurder tot 145 kilometer zonder spanning kan doorrijden met een snelheid tot 80 kilometer per uur. Een speciaal waarschuwingssysteem wijst de bestuurder op te lage bandenspanning of lekkage, omdat zoiets vaak niet uit een sterk afwijkend gedrag van de auto is af te leiden.

Goodyear runflat

Maserati past voor het eerst run flat-banden toe. Ze zijn als optie leverbaar op de Quattroporte, de 400 pk sterke sportsedan van het Italiaanse merk met een topsnelheid van 275 kilometer per uur. Het gaat in dit geval om ultra high performance-banden van het type Goodyear Eagle F1 GS-D3 EMT. Voor de Quatttroporte hebben ze de maat 245/40 ZR 19 voor en 285/35 ZR 19 achter. Ook in dit geval kan de bestuurder met een lekke band nog zon 145 kilometer doorrijden met een snelheid van maximaal 80 kilometer per uur.

Met de levering van run flat-banden voor de BMW 1 Serie en de Maserati Quattroporte komt het aantal banden dat Goodyear met deze technologie voor eerste montage levert dit jaar op 1,3 miljoen exemplaren. Op korte termijn verwacht Goodyear nog meer autofabrikanten te kunnen beleveren met run flat-banden.

Goodyear runflat
 
Websitewww.goodyear.nl
Deel via