11 september 2004
Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda (2003 - 2011)

Fiat Panda 4x4 vanaf oktober bij de dealer

11 september 2004 | De nieuwe generatie Fiat Panda slaat in Europa dermate goed aan dat de compacte Italiaan inmiddels de best verkochte auto in zijn klasse is. Ook in ons land voert hij de hitlijsten aan. Het succes werd kort geleden versterkt door de introductie van de MultiJet dieseluitvoering. Volgende maand lanceert Fiat wederom een tweetal nieuwe uitvoeringen: de Panda 4x4 en de Panda 4x4 Climbing.

De twee hebben ieder hun eigen karakter en mikken samen op een brede kopersgroep. De Panda 4x4 Climbing claimt een grote Fun factor en is bedoeld voor rijders die ook in de betaalbare klasse een auto zoeken die iets extra's kan bieden, terwijl de Panda 4x4 meer een weloverwogen praktische keuze is. De nieuwe Panda versies worden in eerste instantie geleverd met de beproefde, 60 pk sterke 1,2 liter FIRE benzinekrachtbron. In een later stadium komen er ook uitvoeringen met de 1.3 MultiJet turbodiesel.

Fiat Panda (2003 - 2011)

Met zijn grotere bodemspeling, speciale beschermplaten, aangepaste banden, verstevigde schokdempers en een compleet nieuw ontwikkelde onafhankelijke achterwielophanging is de Panda 4x4 op zijn plaats in de stadsjungle. Maar hij weet ook om te gaan met gladheid en zelfs ongebaande paden. Juist door zijn handzame formaat, bescheiden gewicht en grote wendbaarheid is de Panda 4x4 volgens Fiat een serieus te nemen off-roader, die menig grote terreinauto het nakijken geeft.

De zogenaamde viscokoppeling zorgt ervoor dat de achterwielen een deel van het werk overnemen zo gauw de voorwielen grip beginnen te verliezen. Doorgaans rijdt de Panda 4x4 als een normale voorwielaangedreven auto. Meestentijds wordt tot 98 procent van de krachten (op normaal, stroef asfalt) door de voorwielen op de weg overgebracht. Alleen indien nodig helpen de achterwielen mee. De werking is traploos variabel, tot de krachten uiteindelijk gelijk over de vier wielen worden verdeeld. Die regeling werkt volledig automatisch binnen een fractie van een seconde. Zodra de voor- en achterwielen niet langer dezelfde snelheid hebben, grijpt het systeem in.

Fiat Panda (2003 - 2011)

De Climbing uitvoering is als gezegd de meest luxueuze versie van de twee. Hij is uiterlijk herkenbaar aan de gescheiden beschermpanelen voor en achter, dakrelings, in kleur gespoten bumperspoilers, spiegels en deurgrepen en de lichtmetalen wielen. In het interieur een luxueuze afwerking en extras als airconditioning. De Panda 4x4 Climbing staat vanaf medio oktober in de Fiat showrooms en krijgt een prijskaartje mee van ca. € 12.300,-. Komend voorjaar maakt vervolgens de Fiat Panda 4x4 zijn debuut.