2 september 2004
Ford Focus (2005 - 2011)

Ford Focus (2005 - 2011)

Ford onthult nieuwe Focus

2 september 2004 | De Focus is gereed om zijn nieuwe vorm te tonen bij de introductie van de nieuwe generatie Ford-auto's in het C-segment. Na zes jaar en een internationaal verkoopresultaat van 4 miljoen exemplaren, valt het doek voor de huidige Focus, in zijn segment nog altijd een van de bestverkochte auto's in Europa. De nieuwe Focus belooft meer: een volwassener benadering van de bestuurder, zowel voor wat betreft de besturing als het entertainment, geplaatst in een omgeving die meer kwaliteit, afwerking, ruimte en verfijning zou bieden.

Bij de introductie telt de nieuwe Focus-familie 3-deurs-, 5-deurs- en Wagon-modellen en, sinds 2003, de Focus C-MAX. De nieuwe Focus wordt gebouwd in Duitsland (Saarlouis) en in Spanje (Valencia) en is zowel binnen als buiten tastbaar verbeterd. Verder is er een ruime keuze aan aandrijvingen en zijn de modellen uitgerust relevante en betaalbare technologien. In 2005 wordt er een 4-deurs geintroduceerd.

Rijkwaliteit is altijd al een handelsmerk van de Focus geweest. In de nieuwe Focus is dit sterke punt volgens Ford zo uitgebreid dat het nu geldt voor de gehele rijervaring. Ten opzicht van de voorganger is de wielbasis met 25 mm verlengd en het spoor met 40 mm verbreed. Onderhuidse verbeteringen zijn het resultaat van zeven jaar ervaring met de Control Blade- achterwielophanging. Ook de carrosserie levert een belangrijke bijdrage aan de rijkwaliteit van de Focus. Ten opzichte van zijn ongevenaarde voorganger is de torsiestijfheid met 10 procent toegenomen. EHPAS (electric-hydraulic power-assisted steering) vereenvoudigt de wendbaarheid bij lage snelheid en zorgt voor stuurprecisie bij hogere snelheden. De grotere schijfremmen zorgen voor een betere reactie van het remsysteem, een effectievere noodstop en een langere levensduur voor de remblokken.

Ford Focus (2005 - 2011)

Als eerste Ford is de nieuwe Focus voorzien van de nieuwe 115 pk / 85 kW, 1,6-liter Duratec Ti-VCT motor, als onderdeel van een uitgebreide reeks aandrijvingen. Ti-VCT staat voor Twin Independent Variable Camshaft Timing (dubbele nokkenas met variabele timing) en zorgt voor een verbeterde luchtstroom door de motor en levert meer koppel terwijl het gemiddelde brandstofverbruik met wel 5 procent daalt. De nieuwe Duratec Ti-VCT is een aanvulling op het grote aanbod benzinemotoren voor de Focus zoals bijvoorbeeld 16-kleppenmotoren met een inhoud van 1,4 liter (80 pk / 58 kW), 1,6 liter (100 pk / 74 kW) en 2,0 liter (145 pk/ 107 kW).

De Focus kan ook worden geleverd met common-rail Duratorq TDCi- dieselmotoren. De reeks omvat TDCi-uitvoeringen van 1,6 liter (109 pk / 80 kW) en 2,0 liter (136 pk / 100 kW), die voor het eerst zijn toegepast in de Focus C-MAX. Deze lichtgewicht motoren worden gekenmerkt door een lage wrijving en bieden een optimale balans tussen een sterk koppel bij een lage snelheid voor een responsieve motor en een laag brandstofverbruik. De 2,0-liter-versie profiteert van de Ford versnellingsbak met zes handgeschakelde versnellingen.

Fords nieuwe Durashift CVT (Continuously Variable Transmission) is verkrijgbaar op modellen met de 1,6-liter TDCi-motor. De Durashift CVT is gezamenlijk ontwikkeld door Ford en ZF Transmissions, en stelt de gebruiker in staat om te wisselen tussen een volledig automatische aandrijving en een handgeschakelde versnellingsbak met zeven versnellingen. Het brandstofverbruik ligt wel 8 procent lager dan bij de traditionele automaten met 4 of 5 snelheden. De Focus is bovendien leverbaar met Durashift handgeschakelde versnellingsbakken met 5 en 6 versnellingen en met de Durashift-automaat met 4 snelheden. Afhankelijk van de specifieke, marktgebonden eisen, worden de nieuwe Focus TDCi- motoren geintroduceerd met de DPF-standaards Euro 3, Euro 4 en Euro 4+.

Ford Focus (2005 - 2011)

De nieuwe Focus biedt een keur aan nieuwe technologien die zijn ontwikkeld met de nadruk op relevantie en betaalbaarheid voor klanten. Enkele van deze nieuwe technologien zijn:

  • KeyFree voor directe interactie met de auto zodat de portieren kunnen worden ontgrendeld zonder sleutel.
  • Voorruit van zonreflecterend glas, blokkeert bijna vijfmaal zo veel zonnestraling als standaard getint glas waardoor de efficintie van het airconditioningsysteem aanzienlijk verbetert.
  • AFS (Adaptive Front Lighting), technologie die ervoor zorgt dat de richting waarin de koplampen schijnen, de stand van de voorwielen volgt. Ford gebruikt voor Adaptive Front Lighting halogeenlampen in plaats van de duurdere xenonlampen waardoor de optie voor meer klanten betaalbaar is.
  • Blue Tooth- draadloze technologie maakt het gebruik mogelijk van mobiele telefoons, digital assistants en laptops.
  • Voice Control hands-free controle van telefoon, klimaatbeheersing, in-car entertainment- en navigatiesystemen.
  • Entertainmentsysteem onafhankelijk MP3-audiosysteem beschikbaar met hoog gemonteerd scherm voor dvd of spelconsoles.

Dat ook bij de nieuwe Focus veiligheid voorop staat blijkt uit het uitgebreide passieve- veiligheidssysteem dat weer wordt beschermd door een robuuste carrosserie. Het systeem gebruikt de structuurstijfheid waarbij zorgvuldig geplaatste kreukelzones er bij een botsing voor zorgen dat de energie wordt weggeleid van de inzittenden en beschermt tegen binnendringende voorwerpen. De Focus is gemaakt van uiterst sterk staal en lasergelaste panelen van dubbel plasma van variabele maten. Zowel de veiligheidskooi als de omringende kreukelzones zijn onderworpen aan de meest rigoureuze tests die zijn geverifieerd door de krachtigste computers in de auto- industrie en getest in het ultramoderne veiligheidscentrum van Volvo in Zweden. De nieuwe Focus biedt ook optioneel airbags die de borst beschermen en opblaasbare curtainairbags die van de A- naar de C-dakstijl lopen, in veel lidstaten van de EU, gordelspanners met gordelklampen en ISOFIX-bevestigingen voor kinderzitjes. Nog een veiligheidsvoorziening zijn de verstelbare pedalen die ervoor zorgen dat bestuurders van verschillend postuur de pedalen goed kunnen bedienen.