1 september 2004
 

Maserati MC12

25 straatversies van Maserati MC12 gereed om afgeleverd te worden

1 september 2004 | Maserati heeft deze week de 25 straatversies van de MC12 die gereed zijn om aan klanten afgeleverd te worden, aan de FIA (Federation Internationale Automobile) gepresenteerd. Daarnaast toonde Maserati de Fia tevens de drie race-uitvoeringen van de MC12: de auto die afgelopen maart tijdens de Autosalon van Geneve werd onthuld en de twee racewagens die namens AF Corse in Imola zullen debuteren.

Maserati maakt een rentree in de autosport en voegt daarmee een nieuw hoofdstuk toe aan haar autosportgeschiedenis. Het waren de enorme race-successen van Maserati, mede dankzij enkele legendarische coureurs, en de onuitputtelijke zucht naar innovatie die de legende rondom het merk met de drietand vorm hebben gegeven. In 1954 bezorgde Juan Manuel Fangio Maserati bovendien het Formule 1 kampioenschap in de 250 F, dezelfde auto waarmee de Argentijn in '57 nog een titel binnensleepte.

De laatste overwinning kwam een hele tijd na Maserati's officiele einde in de autosport, eind 1957, met dank aan Cooper in 1967 (F1 Grand Prix in Zuid Afrika, coureur Pedro Rodriguez, 12-cilinder Cooper-Maserati). De mooiste overwinningen van het merk met de drietand in de Sportscars klasse waren echter de Targa Florio, de 1.000 kilometer van Buenos Aires en de Nurburgring. De twee zeges van Wilbur Shaw in de Indy 500 (1939-1940) achter het stuur van de 8CTF nemen eveneens een speciale plaats in in Maserati's autosportgeschiedenis.

Maserati MC12

Martin Leach (CEO van Maserati) verklaarde: "De geschiedenis van Maserati bestaat uit sportieve successen, indrukwekkende auto's en exclusieve klanten. We hebben de reeks straatversies van de MC12 klaar en de auto's zijn gereed om aan onze klanten te worden afgeleverd. Bovendien worden onze raceversies waarmee we onze rentree in een internationaal kampioenschap maken op dit moment optimaal geprepareerd. Dit vormt voor ons een belangrijke historische mijlpaal".

Claudio Berro (Directeur van Maserati Corse) onderstreept die woorden: "Het is zeker een spannend moment, want na een stilte van 30 jaar betekent dit de terugkeer van een grootse autofabrikant in de autosport. Alle auto's zijn gereed en wat nog rest is het circuit dat de doorslag zal moeten geven". "Ik denk dat we de afgelopen twee jaar in ieder geval goed werk hebben geleverd De raceversie is afgeleid van de straatuitvoering van de MC12, waarbij we nauwlettend de prestaties en kosten in het oog hebben gehouden", licht Giorgio Ascanelli (Technisch Directeur van Maserati Corse) vanuit technisch oogpunt toe. "We willen onze toekomstige klanten de mogelijkheid bieden een gemakkelijk handelbare, betrouwbare auto met fantastische prestaties te bezitten".

Maserati MC12
 
Websitewww.maserati.com
Deel via