1 september 2004
Renault Modus

Renault Modus

Renault Modus behaalt vijf sterren in EuroNCAP crashtest

1 september 2004 | De Modus is de eerste compacte auto die de maximale score van 5 sterren heeft behaald in de onafhankelijke crashtests van Euro NCAP. De Modus is daarmee vooralsnog de veiligste auto in zijn klasse.

Met deze score voor de Modus verstevigt Renault haar leiderspositie op veiligheidsgebied door als enige constructeur met zeven modellen 5 sterren te hebben behaald bij de Euro NCAP crashtests. Het feit dat de Modus in staat is om als compacte auto de hoogst mogelijke score te behalen, onderstreept het streven van Renault naar veiligheid voor iedereen. Tevens bevestigt de Modus familiekarakter door in zijn klasse de hoogst mogelijke score, van 4 sterren, te behalen op het gebied van de bescherming van het kind.

De passieve veiligheid van de Modus voldoet aan een streng eisenpakket. De gordels en airbags vormen een effectieve aanvulling op de constructie van de auto. De Modus is uitgerust met zes airbags van de derde generatie. De frontairbags zijn adaptief met twee opblaasniveaus, afhankelijk van de omvang en positie van de inzittenden, verder zijn er twee in de voorstoelen geintegreerde thorax-zijairbags en twee zijruitairbags die de hoofden van de passagiers voor en achterin beschermen. De veiligheidsgordels van de voorstoelen zijn voorzien van dubbele gordelspanners en een spankrachtbegrenzer die geijkt is op bescherming van de borstkas. Een geluidssignaal en een pictogram op het instrumentenpaneel waarschuwen de bestuurder als hij heeft vergeten om zijn veiligheidsgordel vast te maken.

Renault Modus

Op de achterste zitplaatsen wordt de kans dat inzittenden onder de gordel doorglijden beperkt door veiligheidsgordels met gordelspanners, korte en rechtop geplaatste ankerpunten en door een anti-duikverhoging in de zitting van de stoelen. Ten slotte biedt de Modus op de buitenste zitplaatsen achter en op de voorste passagiersstoel het 3-punts Isofix bevestigingssysteem voor kinderzitjes met de rug en met het gezicht in de rijrichting. Om dit systeem op de voorste passagiersstoel te kunnen gebruiken, kunnen de passagiersairbag en de gordelspanner met een schakelaar aan de zijkant van het dashboard worden uitgeschakeld.

In geval van een frontale aanrijding zorgt de architectuur van de Modus ervoor dat de krachten weggeleid worden via de voorste langsbalk, die gestabiliseerd wordt door het bochtstuk van de langsbalk, de voorstijl en de dwarsbalk van het schutbord. Motor, versnellingsbak, accu en hulporganen schuiven over elkaar heen, waardoor de constructie op geprogrammeerde wijze vervormt. Het magnesium stuurframe vervormt en de stuurkolom schuift in. Het rempedaal klapt weg tegen de vloer, zodat verwondingen aan de onderste ledematen beperkt blijven en de paddings bij de voeten van de bestuurder en de passagier beschermen de scheenbenen en enkels.

De bevestiging van de Triptic achterbank blijft in alle vier de standen intact. De bank is bevestigd op een staalplaat van 1,8 mm dik die op de achterste bodemplaat gelast is, waar drie verstevigingsstukken van 4 mm dik op aangebracht zijn. De Modus is uitgerust met een stijve middenstijl met voorgeprogrammeerde buigpunten die de effecten van een zijdelingse aanrijding verkleint. De manier waarop de middenstijl vervormt, voorkomt dat er delen in het interieur binnendringen en beschermt de inzittenden met de paddings die in de portierpanelen zijn geintegreerd. In geval van een aanrijding van achteren voorkomen het bevestigingssysteem en een bobbel in de bodemplaat dat het reservewiel kan bewegen. Bij een zware aanrijding loopt de band leeg om meer ruimte vrij te maken.