25 augustus 2004
Peugeot 407 SW

Peugeot 407 SW

Peugeot 407 SW vanaf september verkrijgbaar

25 augustus 2004 | In september komt de Peugeot 407 SW, nog geen zes maanden na de introductie van de 407 Berline, het aanbod van Peugeot in het M2-segment versterken. De 407 SW is een auto voor een breed publiek dankzij de van de 407 Berline bekende eigenschappen als functionaliteit, ruimte, dynamiek, veiligheid en styling.

De 407 SW staat op hetzelfde platform als de 407 Berline. De wielbasis is gelijk, maar de 407 SW is wel bijna 9 centimeter langer en 4 centimeter hoger dan de Berline. De 407 SW borduurt voort op de nieuwe vormgeving die inmiddels kenmerkend is voor Peugeot. Meest in het oog springend is de omgekeerde achterstijl die de vloeiende lijn, die begint ter hoogte van de voorruit, onderbreekt. Ook het glazen dak en de aluminium dakdragers zijn opvallende kenmerken. De achterlichten lopen door naar de flanken en geven zo het zijaanzicht een originele aanblik. De achterruit kan trouwens separaat van de achterklep geopend worden; handig indien er krap geparkeerd is.

De inhoud van de bagageruimte meet 448 dm3 en aan de zijkanten bevinden zich afsluitbare vakken. De laadruimte is 1.030 mm diep en minimaal 1.100 mm breed. De achterbank kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt zodat een nagenoeg vlakke laadvloer ontstaat met een lengte van maximaal 1.700 mm. Het laadvolume bedraagt dan 624 dm3. De laaddrempel is 615 mm hoog. Op de vloer liggen vier strips die het inladen van koffers vergemakkelijken. De bagageruimte van de 407 SW wordt aan de bovenzijde afgeschermd door een hoedenplank die bestaat uit een vast en een opvouwbaar gedeelte, dat de mogelijkheid biedt om de bagageruimte te bereiken via de separaat te openen achterruit.

De 407 is leverbaar met twee verschillende aircosystemen. De basisuitvoering heeft climate control met centrale luchtverdeling voor, bij alle andere versies is de climate control voorzien van links en rechts gescheiden lucht- en temperatuurregeling. Nieuw bij de 407 is een extra luchtrooster boven het centrale dashboardpaneel dat zorgt voor een gelijkmatige, indirecte verspreiding van de luchtstroom. Bij alle uitvoeringen zijn uitstroomopeningen aan het einde van de centrale console aangebracht, zodat ook de achterinzittenden comfortabel kunnen reizen.

Peugeot 407 SW

In totaal negen airbags zorgen voor de bescherming van de inzittenden. Voor beide voorinzittenden zijn er dual stage frontairbags die afhankelijk van de kracht van de aanrijding worden opgeblazen. De bestuurder kan ook vertrouwen op een knieairbag onder de stuurkolom. Daarnaast zijn zijairbags voor en windowairbags eveneens standaard op iedere 407. Optioneel zijn de zijairbags voor de achterpassagiers.

Net als bij de Berline, biedt de 407 SW keuze uit negen motor/versnellingsbakcombinaties: vier benzinemotoren, varierend van 1,8 tot 3,0 liter, en twee HDi-diesels, 1,6 of 2,0 liter, beide met roetfilter. Daarnaast is er de keuze tussen een handgeschakelde vijf- en zesversnellingsbak of een viertraps automaat. De V6 wordt gekoppeld aan een nieuwe zestraps automaat.

De prijzen van de 407 SW starten bij EUR 26.100,- voor de XR met de 1.8 benzinemotor. De levering start in september 2004.