23 augustus 2004
 

Microcar

Microcar ziet positieve toekomst voor brommobielen in Nederland

23 augustus 2004 | G.M.S. & Import B.V. uit Ede, distributeur van Microcar in Nederland, België en Duitsland, ziet voor de toekomst een blijvende positieve ontwikkeling van de brommobiel. Directeur Paul van Kassel: "Sinds 1998, toen wij met de import van Microcar zijn begonnen, werden er al ruim 3.000 voertuigen van dit merk verkocht. Het nieuwste model, de MC1, stevent met een verkoop van ruim 600 eenheden sinds de introductie eind vorig jaar, bovendien op een verkoop-succes af". Van Kassel schrijft dat succes vooral toe aan het feit dat de Microcar een volwassen vervoersmiddel is, dat in zijn ogen in uitstraling en gebruiks-mogelijkheden nauwelijks onderdoet voor een gewone auto.

De brommobiel is voor een bepaalde doelgroep een uiterst zinvol vervoermiddel, omdat op deze wijze rijbewijsvrij toch aan het dagelijkse verkeer kan worden deel-genomen met het comfort van een auto. Bovendien hebben de brommobielen een evolutie doorgemaakt, waardoor deze vervoersmiddelen dankzij moderne krachtbronnen, complete uitrustingsniveaus en een moderne vormgeving volledig zijn geaccepteerd in het dagelijkse straatbeeld. Nogmaals Van Kassel: "Onderzoek wijst uit dat de Microcar aan veel doeleinden voldoet en tegemoet komt aan de vervoerseisen van een brede doelgroep. Zo rijdt meer dan 10% van onze klanten gemiddeld meer dan 10.000 kilometer per jaar en is ruim 30% jonger dan 55 jaar".

Heel bont maakte een groep Italianen het, door met een Microcar MC1 een reis van ruim 1.500 kilometer door Tunesie en de Sahara te maken. Maar ook dichter bij huis tonen Microcar-rijders zich avontuurlijke reizigers, want Van Kassel maakt gewag van landgenoten die met een kampeeruitrusting in de ruime kofferbak tochten door het voormalige Oostblok maakten en anderen die de reis naar Rome en terug in een Microcar hebben ondernomen. 20% van de Microcar-kopers heeft de brommobiel aangeschaft ter vervanging van de auto, terwijl voor 30% de brommobiel het alternatief is voor fiets, brommer of scooter.

Microcar

Brommobielen rijden sinds 1997 in ons land. Inmiddels zijn het er rond de 12.000, waarvan ca. 3.000 Microcars. Terwijl heel Europa goed is voor een jaarverkoop van 30.000 brommobielen. Van Kassel verwacht een verdere groei wanneer vanaf volgend jaar dankzij een gewijzigde regelgeving in Duitsland de verkoop van brom-mobielen een enorme stimulans zal ondergaan.

In Nederland bestaat de Microcar-reeks inmiddels uit vier modellen: de Generic, de Classic, de Dynamic en de Preference, alle vier leverbaar in drie kleuren. De MC1 is de modernste brommobiel van Europa. Voorgloeien van de 4-takt Lombardi diesel-motor gebeurt bijvoorbeeld al door het portier te openen. Bovendien heeft de MC1 een digitaal dashboard en is de MC1 Preference leverbaar met een zonwerend glazen panoramadak.

"Voor deelname aan het verkeer geldt dat een brommobiel gelijk is aan een auto", verklaart Paul van Kassel afsluitend. "Kortom, alle regels die van toepassing zijn op autos gelden ook voor brommobielen. Echter, er is geen rijbewijs A (motor) of B (auto) vereist. Wel krijgt iedere koper van een Microcar van ons indien nodig een rij-instructie. Met een brandstofverbruik van 1 liter op 30 kilometer, het comfort van een reguliere auto en de vele gebruiksmogelijkheden, voorzien wij een verdere groei van de brommobielsector in ons land. Voor volgend jaar verwacht ik dan ook de verkoop van onze duizendste MC1".

Microcar
 
Websitewww.microcar.nl
Deel via