23 augustus 2004
Ford C-MAX (2003 - 2010)

Ford C-MAX (2003 - 2010)

Ford Focus C-MAX nu ook leverbaar met brandstofbesparende Ti-VCT techniek

23 augustus 2004 | Ford's assortiment Duratec-benzinemotoren is uitgebreid. De fabrikant introduceert op de Focus C-MAX de nieuwe 1.6 liter Duratec Ti-VCT met dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing voor optimale prestaties en een laag brandstofverbruik bij een hoger koppel.

De nieuwe motor met een vermogen van 115 pk/ 85 kW maakt gebruik van een dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing om meer vermogen te genereren dan de standaard 1.6 liter, 100 pk/ 74 kW Duratec-motor die op dit moment wordt geleverd in de Ford Focus en Focus C-MAX.

Ford C-MAX (2003 - 2010)

Hoewel het koppel slechts marginaal groter is (155 Nm bij 4.200 omw/min vergeleken met 150 Nm bij 4,000 omw/min voor de huidige 1.6 liter Duratec), ligt de kracht van het systeem met dubbele nokkenas met variabele en onafhankelijke timing in een aanzienlijke verbreding van het koppelbereik. Bij 2.000 omw/min levert de Duratec Ti-VCT-motor bijna hetzelfde koppel als bij het topniveau rond 4.000 omw/min. Het koppelbereik is zeer breed en vergelijkbaar met dat van krachtige turbomotoren. Al met al betekenen deze koppelkenmerken dat de Duratec Ti-VCT een snel reagerende en krachtige kleine motor is, die toch minder brandstof verbruikt dankzij de efficientie die wordt bereikt met het VCT-systeem.

De Duratec Ti-VCT kan de timing van de dubbele nokkenassen van zowel het inlaat- als het uitlaatsysteem continu en onafhankelijk van elkaar varieren om voor een optimale luchtdoorstroming te zorgen en wordt bestuurd door de Engine Control Unit (ECU). De met oliedruk aangedreven rotors passen de hoek van de as ten opzichte van de nokken aan, om de klepopening te veranderen. Bij een lage motorsnelheid laat de ECU de nokkenassen in hun standaardpositie staan, om te zorgen voor optimale prestaties bij het opstarten. Wanneer de motorsnelheid toeneemt, past de ECU de timing van de dubbele nokkenassen onafhankelijk van elkaar aan om een betere luchtdoorstroming te bereiken en zo te zorgen voor optimale prestaties en zuinigheid.

Ford C-MAX (2003 - 2010)

Naar verwachting zal de nieuwe motor het brandstofverbruik in de praktijk met bijna 5 procent verminderen in vergelijking met gelijkwaardige andere motoren. De nieuwe 1.6 liter 115 pk Ti-VCT is per direct leverbaar op de Focus C-MAX voor een prijs vanaf € 22.950,- voor de Trend uitvoering.