21 augustus 2004
Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

Opel Astra GTC debuteert in Parijs

21 augustus 2004 | De Opel Astra GTC maakt zijn werelddebuut op de internationale Autosalon van Parijs. Met zijn expressieve en dynamische design lost de Astra GTC (Gran Turismo Compact) de belofte van zijn naam in. Dit derde model, na de vijfdeurs en de stationwagon, van de nieuwe Astra-generatie is tegelijk de spectaculairste interpretatie van de Astra-designtaal. De looks van de GTC worden geaccentueerd door de panoramische voorruit, die op de driedeurs haar werelddebuut maakt. De panoramische voorruit reikt tot tegen de B-stijl.

Bij de lancering is de Astra GTC beschikbaar met vijf benzinemotoren en drie CDTi-commonrail dieselmotoren, goed voor vermogens van 90 tot 200 pk. Alle krachtbronnen voldoen aan de Euro 4-emissienorm. Een onderhoudsvrij diesel partikel filter (DPF) is optioneel voor beide 1.9 CDTi's.

De Astra GTC (lengte/breedte (incl. buitenspiegels)/hoogte: 4288/2033/1438 millimeter) pakt uit met opvallende stijlkenmerken, zoals sportieve proporties met korte overhangen, opvallende achterlichten en, in vergelijking met de vijfdeurs, een spitser toelopende voor- en achterkant. De aflopende daklijn en de hoekige zijruiten achter creeren een bijzonder strak profiel. De brede, gesculpteerde schouders accentueren de krachtige vorm van de carrosserie, die ongeveer 15 millimeter lager ligt dan die van de vijfdeurs.

Opel Astra GTC (2005 - 2011)

De Astra GTC beschikt volgens Opel over nagenoeg dezelfde binnenruimte als de vijfdeurs. De GTC beschikt over dezelfde bagageruimte (380 liter) als de Astra-vijfdeurs. De rugleuningen achter kunnen worden neergeklapt (standaard 60:40, optioneel 40:20:40) voor een flexibeler gebruik van de binnenruimte. Hoewel de designers de zijruiten naar binnen hebben getrokken voor een strakkere schouderlijn, is volgens de ontwerpers achterin voldoende plaats overgebleven om twee volwassenen te vervoeren.

De dynamiek achter het uiterlijk van de nieuwe Astra GTC komt op de weg tot leven dankzij het IDS-chassis (Interactive Driving System), het optionele adaptieve IDSPlus-chassis met elektronische dempersturing (CDC) en de onderlinge verbinding van alle elektronische chassissystemen. Bovendien kan de bestuurder van de GTC met een druk op de knop (SportSwitch) een sportafstelling activeren die de demping en de gevoeligheid van het gaspedaal en de stuurbekrachtiging regelt. In combinatie met de automatische en de Easytronic-transmissie worden de schakelpunten aangepast voor een sportievere rijstijl.

De Astra GTC wordt gebouwd in Antwerpen, waar ook de vijfdeurs en de stationwagon worden geproduceerd. De geplande jaarcapaciteit voor de driedeurs bedraagt ongeveer 70.000 stuks. Opel verwacht dat de GTC 15 tot 20% van de totale Astra-verkopen in Europa voor zijn rekening zal nemen. De Astra GTC zal te koop zijn vanaf het voorjaar van 2005.