18 augustus 2004
 

Citroen C5 (2000 - 2008)

Citroen C5 ondergaat facelift

18 augustus 2004 | Slechts enkele maanden na de vernieuwing van zijn reeks compacte modellen, zet Citroen haar innovatiedrang in het hogere segment voort met de introductie van de nieuwe C5. De nieuwe Citroen C5 onderscheidt zich net als zijn voorganger door een spannend, veelbelovend design. Die belofte wordt aangevuld door een reeks technologieen en innovaties.

De nieuwe Citroen C5 onderscheidt zich vooral door zijn uiterlijk en uitstraling die hij dankt aan de scherpe, afgetekende lijnen. Met name het front trekt meteen de aandacht. De boemerangvormige koplampen - waarvan de vorm wordt benadrukt door de lijnen van de motorkap en de grille met de prominente double chevron - geven hem een sportieve en vastberaden uitstraling. De styling van de voorzijde is kenmerkend voor een nieuwe generatie Citroen's, waaronder de binnenkort te introduceren Citroen C4. De meer dynamische uitstraling wordt versterkt door de achterzijde van de Citroen C5 Berline, die eveneens nieuwe lichtunits kreeg, evenals de koplampen met een sterke boemerangvorm. De nieuwe achterlichten lopen op vloeiende wijze door in de zijkant van de auto.

Citroen C5 (2000 - 2008)

Ook het interieur van de Citroen C5 is verrijkt met chroomaccenten en gelakte panelen. Zoals een strip tussen de boven- en onderkant van het dashboard waardoor het visueel een geheel wordt. Op sommige uitvoeringen loopt deze strip zelfs door tot in de portierpanelen. Het dashboard is voorzien van moderne instrumenten en een middenconsole met een gescheiden regelbare automatische airconditioning en een hoogwaardig audiosysteem. Al deze voorzieningen zijn op harmonieuze wijze in het interieur geintegreerd dankzij een uitgekiende combinatie van materialen en kleuren.

De Citroen C5 is de eerste Citroen die verkrijgbaar is met dubbele, meedraaiende Xenon koplampen voor dim- en grootlicht, die bijdragen aan een optimale verlichting van de weg, met name in bochten. Als aanvulling op de parkeerhulp achter biedt de Citroen C5 nu ook parkeersensoren aan de voorzijde, die de afstand van de auto tot eventuele obstakels weergeven op een multifunctioneel display. Nieuw is het Lane Departure Warning System dat debuteert op de nieuwe Citroen C5. Het registreert wanneer de auto op de autosnelweg of hoofdweg de rijbaan verlaat en de wegmarkering overschrijdt zonder dat de richtingaanwijzer wordt gebruikt. De bestuurder, die bijvoorbeeld slaperig of afgeleid is, wordt hierop geattendeerd door een trilling in de stoel aan de kant waarheen de auto uitwijkt.

Citroen C5 (2000 - 2008)

De Citroen C5 is leverbaar met drie benzinemotoren. Twee viercilindermotoren de 1.8i 16V en 2.0i 16V met respectievelijke 117 en 143 pk en een 3.0 liter V6 met 24 kleppen en continu variabele kleptiming, goed voor 210 pk. De V6 wordt gekoppeld aan een nieuwe zestraps automatische transmissie. Op dieselgebied biedt Citroen keuze uit drie nieuwe HDi common rail motoren die tussen de 110 en 138 pk leveren. De krachtigste variant wordt gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. De milieuvriendelijke kwaliteiten van deze HDi-motoren zijn aangescherpt dankzij de toepassing van een roetfilter (niet op de 2.0 HDi 16V).

Het Hydractive III onderstel stond al bekend om zijn hoge comfort. In de nieuwe Citroen C5 demonstreert dit auto-adaptieve onderstel opnieuw zijn kwaliteiten en technologische superioriteit. Het varieert volautomatisch de rijhoogte van de auto. Op een aantal versies kent het onderstel twee standen comfort en sport waarmee het kan worden afgestemd op de toestand van de weg en de rijstijl van de bestuurder.