9 augustus 2004
Kia Sportage (2004 - 2010)

Kia Sportage (2004 - 2010)

Nieuwe Kia Sportage debuteert in Parijs

9 augustus 2004 | De oudste fabrikant van Korea stelt op 23 september 2004 haar jongste SUV (Sport Utility Vehicle) aan de wereld voor. Dit jaar viert Kia het zestigjarig jubileum als autofabrikant. In de nieuwe Sportage komt het beste uit deze historie bij elkaar: styling, vierwielaandrijving, omfort en vijf deuren plus variabele indeling van binnenruimte.

De nieuwe Sportage kenmerkt zich door een compacte maatvoering, waarvan het monocoque-design opnieuw stoer en vriendelijk toont. Toch is de Sportage een van de langste, breedste en hoogste actuele kleine SUV's in Europa. Ook de wielbasis is lang gekozen. Bovendien zorgt het fold & dive systeem van de achterbank voor veel laadruimte: de rugleuning duikt weg waardoor een volkomen vlakke laadvloer ontstaat. De rechtervoorstoel klapt geheel vlak om het vervoer van extra lange lading te vergemakkelijken. Het achterraam kan afzonderlijk van de achterklep omhoog openklappen. Het full-size reservewiel ligt onder de laadvloer.

Kia Sportage (2004 - 2010)

Standaard wordt de Sportage geleverd met voorwielaandrijving. Ook wanneer men kiest voor de automatische vierwielaandrijving, behoudt de Sportage het accent op voorwielaandrijving. Daarnaast is er, mede door de zelfdragende carrosserie, ongeveer 20% (300 kg) minder massa te bewegen dan in de Sorento. Tractiecontrole is standaard in combinatie met vierwielaandrijving, ESP (Electronic Stability Program) is optioneel. Deze systemen voorkomen dat grip verloren gaat- en daarmee wellicht een ongeval. In het vormvaste passagierscompartiment vangen airbags voor- opzij en langs de portierramen (curtains) een onverhoopte klap op voordat de inzittenden persoonlijk schade zouden lijden. De zij- en curtain airbags zijn standaard op de EX.

De viercilinder 2.0 CVVT benzinemotor is de krachtige basis van het motorenprogramma. De 2.7 V6 legt het accent op dynamiek, terwijl de viercilinder 2.0 CRDi met directe injectie de meest economische keuze is. De automatische transmissie (standaard met de 2.7 V6 en optioneel met de 2.0 CRDi) laat zich desgewenst ook sequentieel bedienen. De Sportage krijgt twee niveaus van comfortuitrusting, naast de gebruikelijke ruime keuze van individuele accessoires. De Sportage staat in november bij de Nederlandse Kia-dealer in de showroom.