16 juni 2002
 

BMW 5-Serie (1995 - 2003)

de bmw 5-serie bestaat 30 jaar

16 juni 2002 | In september 2002 viert BMW met de 5-serie, zijn 30e verjaardag. Het eerste model in deze klasse, de BMW 520 uit 1972, was een sportief-chique vierdeurs sedan met een zeer handelbaar onderstel en een voor die tijd buitengewoon sportieve, 115 pk sterke viercilindermotor. Zijn introductie in de herfst van 1972 was tevens de start van de tot op heden voortgezette reeks type aanduidingen voor de 3-,5- en 7-serie.

De eerste BMW 5-serie zag kort na de Olympische Spelen van 1972 en de opening van BMW's nieuwe kantoorgebouw, de 'BMW viercilinder', aan de Petuelring in Munchen het licht. De eerste auto's werden gebouwd in Munchen, maar vanaf herfst 1973 werd de 5-serie ook geproduceerd in de nieuwe BMW fabriek in Dingolfing.

Het idee voor een BMW model in deze klasse stamt reeds uit het einde van de jaren vijftig. Toentertijd nam BMW de beslissing om een auto te ontwikkelen die er sinds de jaren veertig niet meer bij het merk was geweest: comfortabel genoeg voor vijf personen, snel en handelbaar voor een vlotte rijstijl. De marketing-strategen gaven deze BMW 1500, die vanaf 1962 werd gebouwd, de naam 'de Nieuwe Klasse'.

BMW 5-Serie (1995 - 2003)

De 5-serie zou uitgroeien tot het hart van de productfilosofie van BMW. In 1966 deed de nieuwe, compacte, tweedeurs 1600-2 zijn intrede; een auto waarmee BMW een nieuwe dimensie op autogebied "uitvond". Eind jaren zestig zette BMW de zescilindertraditie uit de jaren dertig voort met de modellen 2500 en 2800. Samen met de coupe 2800 CS behoorden deze BMW's tot beste wat de Europese auto-industrie destijds aanbood. De huidige, vierde generatie, BMW 5-serie is een direct afgeleide van de beschrijving van de BMW 1500 - en is nog grotendeels gelijk gebleven, uiteraard wel in de afgelopen decennia steeds opnieuw verbeterd en geactualiseerd. De huidige veelzijdigheid aan motoren, uitvoeringen en niet te vergeten opties en accessoires biedt klanten de mogelijkheid om precies die 5-serie te kiezen die het beste overeenkomt met hun individuele wensen, gebruik en aankleding.

Het merk MINI rondt sinds 2001 het modellenprogramma van BMW Group succesvol naar beneden af. Vanaf 2003 vormt het merk Rolls-Royce de absolute top van het gamma. Een nieuw model onder de 3-serie en talrijke nichemodellen - zoals de 'kleine' roadster Z3, de 'grote' roadster Z8 en de 'Sports Activity Vehicle' X5 - maken daarnaast duidelijk wat de BMW Group bedoelt met een 'premium-merk'-strategie.