13 juni 2002
 

Renault

Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van veiligheid bij Renault

13 juni 2002 | Met de ontwikkeling van nieuwe technieken voor het fixeren van inzittenden, zoals een antiduik-airbag voor in de auto en een frontairbag achterin, geeft Renault aan dat het in 2002 en 2003 gestaag doorgaat met de geplande innovaties op het gebied van passieve veiligheid.

De veiligheidsgordels met dubbele gordelspanners, die nieuw waren bij het SRP-veiligheidsysteem van de derde generatie, hebben bewezen dat ze de inzittende beter in de stoel fixeren tijdens een aanrijding. Deze gordels kunnen echter niet in elke auto worden gebruikt. Bij een 3-deurs model zou een tweede gordelspanner, die op de zijkant van de stoelen wordt gemonteerd, de doorgang naar de achterste zitplaatsen belemmeren. Als alternatief voor de dubbele gordelspanner heeft Renault een antiduik-airbag ontwikkeld voor de twee voorste zitplaatsen. Tijdens een aanrijding wordt deze airbag, die zich in de stoelzitting bevindt, opgeblazen in twee fasen:

  1. Een gasgenerator blaast een metalen omhulsel op dat op zijn beurt de vulling van de zitting aanpast en de inzittende tegen de zitting van de voorstoel drukt zodat de persoon niet kan verschuiven. De zak die wordt gevormd door het metalen omhulsel vormt zich naar het bekken van de inzittende terwijl de druk in het kussen constant blijft tijdens de schok, dankzij de werking van een doseerklep die zich onder de module bevindt. De antiduik-airbag zorgt dus voor een gunstige positie van de inzittende ten opzichte van diens gordel en zorgt zo voor minder kans op letsel aan buik en lende en dus voor minder risico van zwaar letsel.
  2. Op basis van het principe van de spankrachtbegrenzer, die de borstkas beschermt door tijdens een schok de uitgeoefende kracht erop te beperken, werkt Renault aan de ontwikkeling van gordels die zijn uitgerust met een tweede spankrachtbegrenzer (geijkt voor 600 daN 1) in de buikgordel. Deze beschermt het bekken nog beter door letsels als inwendige botbreuken te voorkomen.
Renault

Met al deze voorzieningen is de veiligheidsgordel geen gewoon riempje meer, maar een uitrusting die talrijke technische innovaties bevat. De expertise van de constructeur is ook terug te vinden in de verfijnde afstelling en de efficiente wisselwerking tussen de verschillende componenten van het systeem: airbags en gordels moeten als in een perfecte symbiose functioneren.

In 1999 werd de airbag achterin al gepresenteerd als een van de onderzoeksgebieden van R&D en nog steeds is Renault actief bezig met de ontwikkeling van een innovatieve frontairbag voor de achterste zitplaatsen die is ingebouwd in de veiligheidsgordel. Met een volume van 60 liter kan deze airbag de door de gordel uitgeoefende kracht beperken en het hoofd, de nek en de borstkas nog beter beschermen. De nieuwe airbag zal voorkomen dat kinderen met hun hoofd tegen hun knieen en dat volwassenen tegen de zitting van de voorstoelen botsen. De constructeur hoopt de ontwikkeling van het systeem spoedig af te ronden zodat het mogelijk al in 2003 op de markt zal komen.

Renault
 
Websitewww.renault.nl
Deel via