14 juli 2004
Alfa Romeo Crosswagon Q4

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Alfa Romeo introduceert Crosswagon en Sportwagon Q4

14 juli 2004 | Diverse spraakmakende prototypen op recente autotentoonstellingen maakten duidelijk dat Alfa Romeo bezig was met de ontwikkeling van een heuse primeur binnen de modellenlijn. Het ging om Alfa's eerste cross-over model, dat bovendien vierwielaandrijving mee zou krijgen. Die belofte wordt nu werkelijkheid met de Crosswagon Q4. Volgens de makers combineert de Crosswagon de talenten van een SUV model met de sportiviteit van een Alfa Romeo. Tegelijkertijd blijven de mogelijkheden van een stationwagon volledig behouden. Naast de Crosswagon, zorgt het Italiaanse merk voor nog een verrassing: later dit jaar verschijnt er namelijk ook een extra dynamische Alfa Sportwagon Q4 versie.

Dankzij de tractie door de toegepaste vierwielaandrijving, zorgen beide nieuwe modellen ervoor dat de power van de 150 pk sterke 1.9 JTD 16v krachtbron zonder problemen op de weg wordt overgebracht. De dieselmotor levert een trekkracht van 305 Nm. Samen met de zesversnellingsbak, het (Torsen C) 4WD-systeem dat de aandrijfkracht verdeelt en de dynamisch afgestemde stabiliteitsregeling, beloven de Alfa Crosswagon Q4 en Alfa Sportwagon Q4 met deze MultiJet krachtbron onder de kap veel rijplezier.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

De Crosswagon Q4 is 444 centimeter lang, 176 centimeter breed en 149 centimeter hoog, bij een wielbasis van 259 cm. Uiterlijk is hij meteen herkenbaar als een Alfa Romeo van de nieuwe generatie. Hij dankt zijn uitstraling vooral aan details als de stalen bescherming bij de dorpels, speciale voor- en achterbumperspoilers met stalen beschermingsdelen (nuttig bij het op- of afrijden van obstakels met een hoge rand), de uitgebouwde wielkasten en de dakrelings. Met zijn grotere bodemspeling (+6,5 centimeter) en alle seizoenen banden schrikt hij niet terug voor een uitdagende ondergrond en bijvoorbeeld sneeuw op de weg. Naast de direct zichtbare aanpassingen is werk gemaakt van de afstelling van het geheel. Zo krijgen de 225/55 R17 banden een speciale constructie en rubbersamenstelling mee, zodat ze op de normale weg comfortabel rijden en toch in staat zijn om tractie te bieden op een onverharde ondergrond, sneeuw, ijs en modder.

Veel van de techniek van de Alfa Crosswagon Q4 is bijna onzichtbaar onder de motorkap en bodem verborgen. Naast de nieuwe generatie common rail dieselkrachtbron met MultiJet techniek valt het oog dan vooral op de overbrenging. De vierwielaandrijving komt namelijk voor rekening van een drietal differentieels, waaronder een centraal zelfblokkerend Torsen C-systeem. Twee differentieels garanderen een respons op tractieverschil tussen links en rechts en het derde generatie Torsen-differentieel verdeelt de aandrijfkrachten al naar gelang de beschikbare grip over de voor- en achterwielen. Onder normale omstandigheden ligt de nadruk op aandrijving van de achterwielen.

Alfa Romeo Crosswagon Q4

Als verrassing lanceert Alfa Romeo ook de Sportwagon Q4. Een model dat uiterlijk meer ingetogen is dan de Crosswagon Q4 en toch dezelfde veiligheid en dynamiek in huis heeft. Met dezelfde 150 pk MultiJet motor, zesversnellingsbak en het Torsen C-differentieel laat hij een topsnelheid noteren van 200 kilometer per uur, terwijl de sprint naar 100 in 10,2 seconden wordt afgelegd. Zijn uiterlijk is bewust niet te extrovert gekozen. Herkenningspunten zijn de speciale uitlaatpijp en de 17 inch lichtmetalen sportwielen. Ze zijn zeven inch breed en geschoeid met 205/50 R17 Pirelli Pzero banden.

Dit najaar staan de Crosswagon Q4 en Sportwagon Q4 in de Alfa-showroom. De indicatieve vanafprijs bedraagt € 35.905,- voor de Alfa Sportwagon Q4 1.9 JTD 16v Progression, hetgeen zo'n € 3.000,- boven een vergelijkbare, 140 pk sterke tweewielaangedreven Alfa Sportwagon diesel ligt. Als indicatieve vanafprijs voor de Alfa Crosswagon 1.9 JTD 16v Progression geldt een bedrag van € 37.405,-.