9 juli 2004
Hyundai Getz (2002 - 2005)

Hyundai Getz (2002 - 2005)

Meer kracht en lager verbruik voor Hyundai Getz CRDi

9 juli 2004 | Hyundai heeft de 1.5 CRDi common rail dieselmotor uit de Getz verbeterd. Door enkele wijzigingen levert het blok nu meer kracht bij een gedaald brandstofverbruik. Ook de uitstoot van schadelijke stoffen is afgenomen.

Het koppel is van 184 Nm gestegen naar 191 Nm. Het toerengebied waarbij deze trekkracht vrijkomt, is echter gelijk gebleven: namelijk 1.900 tot 2.500 toeren per minuut. Het vermogen van 60 kW/82 pk bleef eveneens ongewijzigd. Belangrijker dan de krachtstoename, is dat het brandstofverbruik van de Getz 1.5 CRDi met bijna 10 procent is afgenomen. Dit is onder meer bereikt door een aanpassing van het common rail inspuitsysteem: verstuivers met een openingsdiameter van 0,158 mm (was 0,168 mm) vernevelen de brandstof fijner. Hierdoor springt de 1.5 CRDi-motor zeer efficient met brandstof om. Daaraan draagt ook de watergekoelde uitlaatgasrecirculatie (Exhaust Gas Recirculation, EGR) bij. Deze nieuwe voorziening zorgt bovendien voor een lager percentage stikstofoxide (NOx) en een verminderde hoeveelheid roetdeeltjes in de uitstoot. Het spreekt voor zich dat de uitlaatgassen van de vernieuwde Getz 1.5 CRDi daardoor schoner zijn.

Hyundai Getz (2002 - 2005)

Tal van schijnbaar kleine ingrepen komen eveneens het lagere brandstofverbruik ten goede. Zo is in de aandrijflijn op verschillende punten de interne wrijving verminderd door gewijzigde materiaalkeuze. Een goed voorbeeld daarvan zijn de zuigers en de oliepomp die nu soepeler bewegen. Een andere belangrijke wijziging is dat de hydraulische (dus door de motor aangedreven) stuurbekrachtiging is vervangen door een elektrische variant. Deze werkt met een elektromotor en belast de CRDi-motor daardoor dus niet direct. Ook de transmissie is gewijzigd: een langere eindoverbrenging (van 1:3,429 naar 1:3,227) resulteert in een lager toerental op kruissnelheid. Hierdoor daalt niet alleen het brandstofverbruik, ook het geluidsniveau van de motor is lager. Zo komt deze verbetering niet alleen de zuinigheid, maar ook het comfort van de inzittenden ten goede. Een laatste aanpassing ten behoeve van de zuinigheid betreft de banden. De Getz staat nu op banden met een lagere rolweerstand die speciaal ontwikkeld zijn voor de dieselmotor, waardoor deze minder energie hoeft te leveren om de auto van zijn plaats te krijgen.

De vernieuwde 1.5 CRDi-dieselmotor is alleen leverbaar in de luxe Getz DynamicVersion. De prijs van deze uitvoering blijft ondanks de verbeteringen gelijk, namelijk 15.795 euro voor de driedeursversie. De vijfdeursversie is leverbaar voor 16.295 euro.