5 juli 2004
 

Ferrari 612 Scaglietti

Bridgestone levert Run Flat banden voor Ferrari 612 Scaglietti

5 juli 2004 | Bridgestone Corporation heeft bekend gemaakt dat het begonnen is met de levering van Potenza RE050 RFT Run Flat banden aan Ferrari voor montage onder de Ferrari 612 Scaglietti. De pas geintroduceerde vierzits 612 wordt aangedreven door een 540 pk sterke twaalfcilinder krachtbron en heeft een topsnelheid van 320 kilometer per uur. De Scaglietti kan optioneel af fabriek worden voorzien van Bridgestone Run Flat banden.

Bridgestone voorziet de Ferrari 612 Scaglietti van Potenza RE050 RFT banden in twee maatvoeringen: 245/45ZR18 (96Y) voor de voorbanden en 285/40ZR19 (103Y) voor de achterbanden. De 612 Scaglietti is sinds 1999 het 11e automodel, inclusief types van andere autofabrikanten, waarvoor Bridgestone Run Flat banden heeft geleverd als een originele uitrusting af fabriek.

De 612 Scaglietti is het eerste model dat Ferrari heeft uitgerust met Bridgestone Run Flat banden, maar de Italiaanse autofabrikant heeft al eerder voor verschillende modellen voor het merk Bridgestone gekozen. Ferrari heeft Bridgestone banden standaard gemonteerd op de Enzo (Potenza RE050 SCUDERIA, voor: 245/35ZR19 (89Y); achter: 345/35ZR19 (110Y)), en op de F360 Modena (Potenza S-02A, voor: 215/45ZR18 (89Y); achter: 275/40ZR18 (99Y)).

Ferrari 612 Scaglietti

Run Flat banden blijven tot een bepaalde maximum snelheid en over een zekere afstand veilig functioneren nadat de lucht uit de banden is verdwenen. De versterkte wangen zorgen er voor dat de vorm van de banden behouden blijft en dat de auto ook na een leeglopende band rijdbaar blijft. De banden bieden een balans tussen rijeigenschappen en comfort, terwijl tegelijkertijd de zekerheid van het RFT-veiligheidsaspect wordt geboden.

Naast het verhogen van de veiligheid maken de Run Flat banden het meenemen van een reserveband overbodig. Dat draagt dankzij de gewichtsafname weer bij aan een verlaagd brandstofverbruik en verschaft autofabrikanten een grotere speelruimte en meer mogelijkheden bij het ontwerpen van auto's. Door het achterwege blijven van een reserveband wordt er tevens bespaard op het gebruik van rubber en is er minder rubberafval.