1 juli 2004
Peugeot 1007

Peugeot 1007

Peugeot geeft eerste foto's 1007 vrij

1 juli 2004 | De geruchten deden al een tijdje de ronde: Peugeot komt met de 1007. Met een lengte van 3,73 m past de auto in de 1e familie van het merk en de tijd waarin de auto op de markt komt is die van de 7e generatie; en daarmee is de 1007 geboren.

Ook in de 21-ste eeuw continueert de samenwerking tussen Peugeot en Pininfarina. Op basis van een idee van Peugeot over het gebruik van schuifdeuren heeft de Italiaanse carrosseriebouwer de 1007 getekend. Na het maken van tekeningen van verschillende mogelijkheden zijn twee maquettes gebouwd. Een met strakke lijnen en met een ver naar voren staande voorruit. De ander veel ronder met een duidelijk accent op de schuifdeuren in de zijpanelen. De keus viel uiteindelijk op het ontwerp dat het best paste binnen de vaste waarden van Peugeot. Zo werd de 1007 een sympathieke, bijna grappige auto met een kenmerkende flanklijn die zich om de auto heenslingert.

Aan de voorkant zijn de familietrekken duidelijk herkenbaar. De lange koplampen worden geaccentueerd door de nerven in de motorkap. De grote grille zit midden in de voorbumper die vloeiend overgaat in de flanken. Achteraan valt het driehoekige extra zijruitje op dat door de sierlijst van de rails van de schuifdeur een extra accent krijgt. Die sierlijst loopt door onder de achterruit om weer over te gaan op de rails aan de andere kant van de auto. Symmetrisch ten opzichte van de extra zijruitjes zijn de achterlichtunits geplaatst. Samen vormen ze een pijlvorm om de dynamiek van het ontwerp te versterken.

De vier verstelbare stoelen hebben dezelfde kleuraccenten als de andere delen van het interieur. Het prototype van de 1007 heette niet voor niets "Sesame"; het is een verwijzing naar de uitroep "Sesam open u". En dat is geinspireerd door de grote, elektrisch bediende schuifdeuren die onbelemmerd toegang geven tot het interieur. Door een druk op de knop van de afstandsbediening schuift de deur naar achteren. Daarmee komt de 920 mm brede verbinding tussen binnen en buiten vrij. Ook de toegang naar de stoelen achterin is ruimer dan bij een 2-deurs auto. Voor kinderen hoeft de voorstoel niet eens aan de kant.

De passagiersstoel is modulair. Dat wil zeggen dat de rugleuning op de zitting kan worden gelegd zodat er een tafeltje ontstaat. Door de grote afstand waarover de stoel in lengte versteld kan worden kan eventueel een groot vloeroppervlak vrij worden gemaakt. Het vervoer van zware boodschappen wordt dankzij de schuifdeuren, de grote ruimte en de lage tildrempel veel gemakkelijker. De losse stoelen achter in de 1007 maken het mogelijk om het interieur op veel verschillende manieren in te delen. Met vier volwaardige zitplaatsen varieert de bagageruimte van 178 dm3 tot 364 dm3 (volgens VDA-norm).

Peugeot 1007

Het interieur is in een handomdraai te veranderen, zodat de auto aan de persoonlijke voorkeur van de eigenaar of bijvoorbeeld aan de tijd van het jaar is aan te passen. Met de twaalf sets, die elk uit 18 onderdelen bestaan, kan het blauwe basisinterieur geheel naar eigen wens worden aangekleed:

  • twee bekledingspanelen op het dashboard
  • vier ringen voor de luchtroosters
  • twee panelen voor de portieren
  • twee deksels voor de bergvakken achterin
  • acht panelen voor de stoelen (vier voor de zittingen en vier voor de rugleuningen)

Met de 12 sets kan het interieur qua sfeer varieren van zeer uitgesproken met felle kleuren en grote contrasten tot ingetogen met een klassieke kleurstelling. Elke set heeft een naam die het karakter ervan typeert: Nabucco, Borneo, Pixel, Nateo, Oleboron, Trimix silver, Barbatruc, Speedup, Ethiko, Oranis, Carrement, Trimix red. Verder is het Cameleo-concept zodanig uitgevoerd dat de eigenaar van een 1007 binnen een kwartier de verschillende onderdelen kan wisselen en zo het interieur kan aan passen aan de behoeften van het moment.

Het rijden met de 1007 is gemakkelijk dankzij de elektrische stuurbekrachtiging en de 2-Tronic versnellingsbak die in combinatie met de benzinemotoren leverbaar is. Deze nieuwe auto is ook de eerste Peugeot waarin een elektronisch aangestuurde handgeschakelde versnellingsbak wordt toegepast. Deze versnellingsbak heet 2-Tronic en kan op twee manieren worden bediend. Enerzijds geheel automatisch, anderzijds handmatig met de hendel op de vloer of de flippers achter het stuur.

Begin 2005 zal de auto in Frankrijk op de markt komen. In de loop van het eerste kwartaal zal de 1007 ook in de andere Europese landen verschijnen.