1 juli 2004
 

Rover

Rover viert 100 jarig bestaan

1 juli 2004 | Het Britse automerk Rover viert dit jaar haar 100-jarig bestaan, en kan terugzien op een avontuurlijke geschiedenis. Tegenwoordig staat Rover bekend als zelfstandig, onafhankelijk automobielfabrikant. Op 1 juli 1904 zag de allereerste Rover, een 8 PK sterk prototype met als eerste auto ter wereld een centraal ruggengraat chassis, het levenslicht, waarmee de start werd ingeluid voor een automobielgeschiedenis.

De voorloper van autoproducent Rover, fietsenbouwer Rover Company, werd in 1877 opgericht en produceerde in 1903 haar eerste zelfaangedreven voertuig, de Rover Imperial motorfiets met een conventionele benzinemotor. In 1904 werd de eerste Rover auto geintroduceerd, de een-cilinder 8 PK, met als eerste auto ter wereld een centraal ruggegraat chassis. In het zelfde jaar bouwde Rover haar eerste viercilinder auto's, de 10/12 en 16/20 PK modellen, en in 1907 won een 16/20 PK model de Tourist Trophy race op het eiland Man.

Tijdens de Eerste Wereld Oorlog leverde Rover motorfietsen aan zowel het Engelse als het Russische leger. In 1919 werd een herziene 12, later bekend als de 14, weer uitgebracht en in de twintiger jaren begon Rover haar modellen hoger in de markt te plaatsen, en werd het 14/45 model in 1924 met de Dewar Trophy onderscheiden. In 1930 ging een Rover Light Six de geschiedenisboeken in door de fameuze Blauwe Trein te verslaan tijdens een snelheids-wedstrijd door Frankrijk.

Gedurende de tweede wereldoorlog bouwde Rover vliegtuigmotoren en werd een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van Sir Frank Whittles jet motor voordat dit project werd overgedragen aan Rolls-Royce. In 1948 bracht Rover haar eerste na-oorlogse auto's uit: een viercilinder 1.6-liter 60 en de 2.1 liter zescilinder 75, met volledig nieuwe motoren en een nieuw chassis met onafhankelijke voorwielophanging en hydromechanische remmen. Tijdens de 1949 Motor Show toonde Rover het nieuwe P4 model, met een volledig nieuw koetswerk gebaseerd op de Amerikaanse stijlvormen uit die tijd. Dit P4 type werd een zeer geliefd model en kreeg als bijnaam de "Auntie". Toen de P4 reeks in 1964 uiteindelijk afliep waren er ruim 130.000 van deze types gebouwd.

Rover

Een belangrijke stap voorwaarts voor Rover werd gemaakt met het drieliter P5 model uit 1958. Het was de eerste Rover met een zelfdragende carrosserie, terwijl de het 3.5 liter V8 model uit 1967 voor de eerste keer gebruik maakte van de volledig aluminium V8 motor, gebaseerd op een ontwerp van Buick. De 3- en 3.5-liter modellen ontwikkelden zich tot de favoriete modellen van hoogwaardigheidsbekleders, zoals Britse Prime Ministers van Harold Wilson tot Margaret Thatcher en Hare Majesteit de Koningin.

In 1963 deed Rover haar intrede in een nieuw marktsegment met het P6 2000 model. Dit was een compact en sportief model, waarmee een aanvang werd gemaakt met de trend van zogenaamde "executive" auto's. De P6 had een volledig nieuwe viercilinder motor met bovenliggende nokkenas, schijfremmen rondom, een De Dion achteras en als eerste Britse auto radiaal banden. Dankzij de vooruitstrevende techniek en vormgeving sleepte dit type in 1963 de prestigieuze onderscheiding "Car of the Year" in de wacht. De laatste P6 werd in 1977 uitgebracht, op dat moment het bestverkochte model met een totale productie van ruim 325.000 eenheden.

In 1994 werd de Rover Group overgenomen door de Duitse autofabrikant BMW. In 1995 zagen twee belangrijke nieuwe modellen het licht. Allereerst de 400 en tegen het eind van het jaar de nieuwe 200. Beide modellen maakten gebruik van de bekende K Series motor, alsmede de L Series diesel motor van Rover. In 1996 werd de Honda V6 motor in de 800 serie vervangen door nieuwe KV6 2.5-liter krachtbron van Rover, waarmee de richting werd aangegeven voor toekomstige producten. In juni 1999 verraste Rover de gehele automobiel-wereld met de Rover 75.

Op 16 maart 2000 werd Rover losgekoppeld van BMW Group. Het Phoenix Consortium verwierf op 9 mei 2000 de Rover Group, met de merken MG en Rover. Voor het eerst in vele jaren vond de onderneming zichzelf terug als onafhankelijk autofabrikant, in Britse handen en ... schuldenvrij. In de toekomst zou vooral aandacht worden geschonken aan de merken MG en Rover onder de MG Rover Group vlag. Ontwikkelingen konden voortaan ook plaatsvinden zonder inmenging van zakelijke partners of gehinderd te worden door belangen van derden.

Rover
 
Websitewww.rover.nl
Deel via