28 juni 2004
Lancia Musa

Lancia Musa

Lancia introduceert Musa

28 juni 2004 | De Lancia Musa neemt binnen het Lancia-programma een nieuwe positie in. De nieuwkomer wordt gepositioneerd tussen de Lancia Ypsilon en de Lancia Phedra. De Musa is en auto die volgens de fabrikant praktische aspecten combineert met de zo kenmerkende, nobele Lancia familietrekjes. Dat gaat verder dan design alleen. Wie zijn ontwerp bekijkt, zal veel herkennen van de Dialogos conceptauto die furore maakte tijdens internationale autoshows.

De Musa is met een lengte van bijna vier meter vanzelfsprekend compacter dan het forse studiemodel. Hij is 166 centimeter hoog en 170 centimeter breed. De wielbasis meet 251 centimeter. Het interieur krijgt de typische Lancia-touch mee. Zwart en grijs zijn daarom uit het Musa kleurenpallet voor dashboard en deurpanelen verbannen. De Lancia designers kozen voor een interieur dat in tinten als bruin wordt uitgevoerd en contrasttinten als ivoor en magnesium. De synthese van eigentijdse accenten en subtiele retro-details (die verwijzen naar modellen uit de Lancia-historie), verleent de nieuwe Italiaan zijn uitstraling.

Lancia Musa

Het ontwikkelingsteam selecteerde een drietal motoren die alle aan de Euro4-normen voldoen. Volgens de importeur zeer populair wordt de 70 pk sterke 1.3 MultiJet 16v. Dankzij de techniek kent de MultiJet een hoog rendement, terwijl ook het motorgeluid naar een comfortabel niveau is gebracht. Hij haalt een top van bijna 160 km/h. Wie de lat hoger legt, kan terecht bij de 100 pk uitvoering van de 1.9 MultiJet.

De derde krachtbron betreft de nieuwste aanvulling op de FIRE serie. Het betreft de enige benzineversie in het Musa-programma: de 95 pk sterke 1,4 liter 16v. Zijn prestaties liggen dicht bij die van de 1.9 MultiJet, maar dan met de specifieke karakteristieken die een Ottomotor van een Dieselmotor onderscheiden. Zijn signalement: topsnelheid 175 kilometer per uur, 0 naar 100 km/h in 11,5 seconden en gemiddeld verbruik 1 op 15,2 kilometer. Naar keuze kunnen twee van de drie motoren (de 1.3 MultiJet en de 1.4 benzine) worden gecombineerd met een handmatig geschakelde vijfversnellingsbak of de automatisch werkende DFN (Dolce Far Niente) transmissie. Laatstgenoemde schakelt gerobotiseerd en heeft geen koppelingspedaal.

Lancia Musa

De Lancia Musa staat vanaf november in de Nederlandse showrooms. De indicatieve vanafprijs bedraagt € 18.750,- voor de 95 pk Musa 1.4 16v Oro. Standaard krijgt hij onder andere zaken mee als ABS, Dual Drive stuurbekrachtiging, front airbags, window-airbags, airconditioning, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en stuurwiel, cruise control, verschuifbare achterbank en een radio/Cd-speler.