26 juni 2004
 

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Meer vermogen voor Ford Mondeo

26 juni 2004 | Op de autosalon van Madrid 2004 presenteerde Ford de uitbreiding van de Ford Mondeo-lijn: twee krachtige nieuwe motoren die als nieuwe Titanium uitvoering in een exclusieve en beperkte oplage op de markt worden gebracht.

De krachtigste tweede generatie common-rail Duratorq TDCi-dieselmotor van Ford levert 155 pk/ 114 kW met een maximaal koppel van 400Nm, dat direct beschikbaar is bij 1.800 rpm. De nieuwe versie is gebaseerd op de 2.0 liter 130 pk/ 96 kW Mondeo TDCi, maar de ingenieurs van Ford hebben de kubieke capaciteit vergroot tot 2.2 liter, en hebben het brandstofinjectiesysteem en de turbolader aangepast, zodat het bruikbare motorsnelheidbereik aanzienlijk is uitgebreid. De dieselmotoringenieurs van Ford wilden dat de Mondeo 155 pk TDCi meer bruikbaar koppel ontwikkelde bij lagere motorsnelheden dan vergelijkbare 4-cilinder dieselmotoren. Bovendien heeft de motor een groot acceleratievermogen dankzij de overboost control-voorziening van Ford die gedurende korte perioden een groter koppel van 360 Nm tot 400 Nm levert als dat nodig is. De Mondeo 155 pk TDCi heeft 8,7 seconden nodig om te accelereren van 0-100 kilometer per uur en een topsnelheid van 220 kilometer per uur te bereiken.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

De nieuwe 204 pk Duratec V6 die is gebaseerd op de 3.0 liter benzinemotor van de Mondeo ST220, biedt meer raffinement, acceleratie en topsnelheid (0-100 km/u, 240 km/u in 7,9 seconden) in vergelijking met de bestaande 170 pk/ 125 kW, 2.5 liter Duratec V6 van de Mondeo. Meer vermogen betekent echter niet dat het brandstofverbruik aanzienlijk hoger is: de nieuwe motor wordt gekenmerkt door een concurrerend brandstofverbruik en emissie (10,3 liter/100 km gecombineerd, CO2 247 g/km).

Ford wilde het bijzondere karakter van de krachtige nieuwe motoren voor de Ford Mondeo benadrukken door een exclusieve, in beperkte oplage geproduceerde uitvoering op de markt te brengen. Het resultaat is de Titanium, die in Nederland in een oplage van maximaal 250 auto´s geleverd zal worden. Het ontwerp van de voorbumper en grille die zijn voorzien van chroomaccenten en de mistlampen die helemaal in de buitenste hoeken van de bumper zijn geplaatst, laten geen twijfel bestaan over de relatie tussen de Titanium uitvoering en de Mondeo ST220. Dezelfde invloed strekt zich uit tot de wegligging van de auto: de geringere rijhoogte in combinatie met een vernieuwd wielbogendesign met bijpassende zijskirts en achterbumperdesign en de 7-spaaks lichtmetalen wielen met een diameter van 17-inch geven de auto een opvallende en sportieve uitstraling.

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Voor het interieur is gebruikgemaakt van de Ghia Executive specificaties waaraan elementen zijn toegevoegd zoals geborsteld metalen strips in de middenconsole, de uniek vormgegeven versnellingspook van geborsteld aluminium en sportieve instrumenten. De stoelen zijn afgewerkt met een zwarte Alcantara-bekleding met zilveren perforaties die over de middengedeelten lopen, terwijl de randen met leer zijn afgewerkt.

De Mondeo Titanium zal gedurende een beperkte periode worden geproduceerd en zal alleen beschikbaar zijn met de pas geintroduceerde 2.2 liter 155 pk/ 114 kW Duratorq TDCi- en 3.0-liter 204 pk/ 150 kW Duratec V6-motoren. Vanaf de herfst van 2004 zullen de modellen in Nederland te koop zijn. Prijzen en specificaties voor de Nederlandse markt zullen nader bekend gemaakt worden.