26 juni 2004
Toyota Prius (2003 - 2009)

Toyota Prius (2003 - 2009)

Toyota Prius GT steelt show op Goodwood Festival of Speed

26 juni 2004 | Met de ontwikkeling van de Prius GT onderstreept Toyota de veelzijdigheid van haar hybridetechnologie. De combinatie van een verbrandingsmotor met een elektromotor zorgt niet alleen voor lage verbruikscijfers en geringe emissies met een aantal gerichte aanpassingen levert deze technologie nu ook prestaties en puur rijplezier.

De Toyota Prius GT is uitsluitend ontwikkeld voor het Goodwood Festival of Speed, dat dit weekend (25,26,27 juni) plaatsvindt. Het blijft dus bij een prototype: voor de Prius GT bestaan geen productie- of autosportplannen. De Toyota Prius GT levert een totaalvermogen van 145 pk (107 kW), waardoor deze supersportieve hybride-auto in 8,7 seconden naar de 100 km/h accelereert.

De Prius GT is veruit de schoonste en zuinigste deelnemer ooit op het Goodwood Festival of Speed. Het is tevens voor het eerst dat een hybride-auto aan de start verschijnt van s werelds grootste historische autosportevenement, dat sinds 1993 jaarlijks door de Britse Graaf van March wordt georganiseerd. Gedurende het gehele weekend wordt de Prius GT ingezet als de officiele auto voor de organisatie. Een tweede exemplaar wordt getoond op de Toyota-stand, waar ook de Toyota TF104 Formule 1 auto acte de presence geeft, samen met de andere Toyotas die aan het Festival of Speed deelnemen. Dat zijn de Toyota Celica Turbo 4WD, die in 1993 het Wereldkampioenschap Rally won, de Toyota TS010 Groep C uit 1992, en de door Carroll Shelby geprepareerde Toyota 2000 GT uit 1967, die is ingezet voor het Amerikaans SCCA (Sports Car Club of America) kampioenschap.

Toyota Prius (2003 - 2009)

De Hybrid Synergy Drive van de Toyota Prius GT is volledig afgestemd op sportwagenprestaties. De benzinemotor die normaal gesproken in de Prius is te vinden, wordt vervangen door de sportieve 1,5 liter krachtbron uit de Yaris T Sport. Deze motor reageert sneller en gretiger op het gaspedaal en levert 29 procent meer vermogen dan de standaard benzinemotor, namelijk 99 pk (73 kW) in plaats van 77 pk (57 kW).

Ook het elektrische gedeelte van de hybride-aandrijving is aangepast om prestaties te kunnen leveren. Het hoogspanningscircuit van de Prius GT levert 550 Volt, 50 Volt meer dan in de standaard Prius. Hierdoor kan een nog krachtiger elektromotor worden gebruikt, met een vermogen van 82 pk (60 kW), is deze krachtbron zelfs net zo sterk als een conventionele 1,4 liter benzinemotor. Om al dat extra vermogen aan te kunnen, is de capaciteit van de accu vergroot tot 46 pk (34 kW), een winst van 12 pk (9 kW). Het maximum toerental van de dynamo werd verhoogd van 10.000 tot 12.000 tpm. Ook werd het oplaadkarakter van de dynamo aangepast: de nadruk ligt bij de Prius GT op een snelle, sportwagenachtige respons in plaats van op een grote actieradius.

De complete wielophanging werd herzien om de Prius GT een wegligging te geven die past bij het dynamische karakter van de auto. Schokdempers, veren en stabilisatorstangen zijn vervangen door exemplaren die voor een scherpere wegligging en extra grip zorgen. Doordat de accu van het hybridesysteem boven op de achteras is gemonteerd, heeft de Prius een nagenoeg perfecte gewichtsverdeling een balans die autos met benzine- of dieselmotor vaak alleen met kunstgrepen bereikt.

Toyota Prius (2003 - 2009)

Om deze speciale Toyota fit voor het circuit te krijgen is de Prius GT op een streng dieet gezet. Het interieur werd ontdaan van alle overbodige kilo's. De voorstoelen en achterbank hebben plaatsgemaakt voor twee sportstoelen, harnasgordels en een rolkooi. Door deze ingrepen weegt de Prius GT 1.120 kg, 180 kg minder dan een gewone Prius. Aan de buitenkant is de GT te herkennen aan de voorspoiler en sideskirts, die niet alleen voor extra neerwaartse druk zorgen, maar de auto ook een sportievere uitstraling geven.