12 juni 2002
 

Mercedes-Benz S-klasse (1998 - 2005)

mercedes-benz rust een s-klasse uit met umts technologie

12 juni 2002 | DaimlerChrysler, Siemens, Sun Microsystems, T-Mobile, Jentro en MBDS/Universiteit van Nice `Sophia Antipolis' hebben in Berlijn de eerste auto gepresenteerd die is voorzien van UMTS-technologie. Met een testauto, een Mercedes-Benz S-Klasse, laten de samenwerkende bedrijven zien dat met het toekomstige UMTS-netwerk voor mobiele telefonie tot nog toe ongekende multimediadiensten mogelijk zijn aan boord van een auto.

De gemiddelde transmissiesnelheid van en naar de auto is nu 128 kB/s. UMTS laat maximaal 384 kB/s toe, wat zes keer sneller is dan met ISDN. Daarmee zijn onder meer videobeelden en muziek te downloaden, is video-telefonie mogelijk en is de weg vrij voor een navigatiesysteem dat zich niet meer in de auto bevindt, maar via UMTS de routebegeleiding verzorgt aan de hand van centraal opgeslagen, zeer actuele data. Vanwege de mogelijkheid om een constante mobiele verbinding tot stand te brengen met bijvoorbeeld bedrijfsnetwerken, zal UMTS snel kunnen doorbreken, zeker in de zakelijke markt.

De Mercedes S-Klasse testauto is geschikt voor veelomvattende UMTS-toepassingen: live videoconferenties houden, toegang tot verkeersobservatiecamera's, een videobewakingssysteem en entertainment in de vorm van videofilms en multi-player games. Daarbij komen nog nieuwsdiensten, een elektronisch kantoor en breedbandtoegang tot de Mercedes-Benz portal en internet. Het off-board navigatiesysteem verstrekt desgewenst informatie (ook in video) over interessante bezienswaardigheden in de directe omgeving.

Mercedes-Benz S-klasse (1998 - 2005)

De S-Klasse met UMTS-technologie is een testvoertuig, dat voor dit doel is uitgerust met in-car pc's. Aan de achterzijde van de voorstoelen zitten opklapbare 15-inch TFT-schermen. Ook beschikken de achterpassagiers over draadloze toetsenborden. De voorinzittenden hebben via een touchscreen toegang tot allerlei diensten, zoals het navigatiesysteem en verkeersobservatiecamera's. Om veiligheidsredenen werkt het scherm niet boven de 6 km/h.

De technologie in de auto, net zoals de bedieningselementen en de interactieve processen, zijn louter ontwikkeld om de UMTS-mogelijkheden te tonen. Ze voldoen niet aan de specificaties voor toekomstige UMTS-serieproducten. Uitontwikkelde techniek en een optimaal ontwerp van de `Man-Machine-Interface' hebben voor DaimlerChrysler de hoogste prioriteit. Dit om onnodige afleiding van de bestuurder te voorkomen.