25 juni 2004
 

Honda Jazz (2001 - 2008)

Honda Jazz is veiligste auto voor voetgangers

25 juni 2004 | Bij de meest recente crashtests van de toonaangevende organisatie Euro NCAP heeft de Honda Jazz als eerste en voorlopig enige auto in zijn klasse drie sterren behaald voor de veiligheid van voetgangers. Daarnaast zijn de Jazz vier sterren toegekend voor de veiligheid van de inzittenden en nog eens drie sterren voor de veiligheid van kinderen in de auto.

Een op de zes dodelijke verkeersongelukken in Europa betreft een aanrijding tussen een auto en een voetganger, (brom)fietser of motorrijder. Honda werkt hard aan constructies die dit aantal omlaag kunnen brengen. Om de verbondenheid met verkeersveiligheid te benadrukken, heeft Honda zich aangesloten bij de European Road Safety Charter, dat de Europese Commissie helpt om in 2010 het aantal dodelijke slachtoffers met vijftig procent te verminderen. De Jazz is nu uitgeroepen tot de veiligste auto in de Supermini klasse. Eerder al gingen de Honda CR-V en Civic de Jazz voor met uitstekende resultaten op het gebied van veiligheid voor voetgangers.

De Honda Jazz dankt zijn hoge waardering voor voetgangersveiligheid aan wat Honda de "G-Force Control" technologie noemt. Dit is een bouwwijze waarbij de voorzijde van de auto extra veel botsenergie kan absorberen. Om het letsel van een voetganger of fietser zo gering mogelijk te houden, is onder meer ruimte vrijgehouden tussen de motorkap en de motor zelf. De motorkap heeft daardoor ruimte om in te deuken voordat deze het blok raakt.

Honda Jazz (2001 - 2008)

De motorkapscharnieren maken zich bij een aanrijding zo klein mogelijk. Het design van de voorbumper is aangepast en de bevestigingspunten van de ruitenwissers hebben zelfs een energieabsorberende functie. Onderhuids heeft de auto boogvormige zijframes, die een groot deel van de impact opvangen. De frames laten de energie vervolgens wegvloeien richting de bodemplaat van de auto, zodat het interieur van de auto zo min mogelijk wordt belast en de inzittenden zo weinig mogelijk risico lopen.

Als aanvulling op de standaard voor- en zijairbags levert Honda in de Jazz een nieuwe stoel, die meer bescherming biedt bij aanrijdingen tegen de achterzijde van de auto. De hoofdsteunen zijn iets naar voren verplaatst; dichter bij het hoofd dus. Het bovenste deel van de rugleuning is buigzaam gemaakt en wel op een manier die energieabsorberend werkt en die de impact van de botsing op het lichaam daardoor reduceert. Bovendien zijn ISOFIX-bevestigingspunten links en rechts achterin aanwezig.

Onderzoek naar aanrijdingen met voetgangers, (brom)fietsers en motorrijders doet Honda in het speciaal daartoe ingerichte Honda Tochigi testcentrum in Japan, dat een jaar geleden in gebruik is genomen. Honda benadrukt dat voetgangerveiligheid een ontwerpgebied is waar nog veel kan worden verbeterd. Zelf is het al sinds 1988 actief op het gebied van voetgangerveiligheid, door actuele ongevallen te analyseren, computersimulaties uit te voeren en door de Polar II dummy bij crashtests in te zetten.