25 juni 2004
Volvo S40 (2004 - 2012)

Volvo S40 (2004 - 2012)

Nieuwe Volvo S40 bewijst zich in diverse crashtests

25 juni 2004 | De nieuwe Volvo S40 is nog geen jaar op de markt, maar nu al is duidelijk dat hij aan alle veiligheidsverwachtingen voldoet. Vier recent uitgevoerde crashtests tonen hetzelfde aan: de Volvo S40 biedt zijn inzittenden bij de meeste soorten ongelukken optimale bescherming.

Vier recent uitgevoerde Europese en Amerikaanse onderzoeken hebben elk een aantal veiligheidssystemen van de nieuwe Volvo S40 onder de loep genomen. Het resultaat? Een score van vijf sterren in de Euro-NCAP crashtest, twee keer vijf in de US-NCAP test voor zijwaartse aanrijdingen en het predikaat Beste Keus bij de frontale botsproef van de US IIHS. Ook bij een grootschalig onderzoek van de Swedish National Road Administration en verzekeraar Folksam naar de tegen whiplash beschermende eigenschappen van autostoelen, kwam Volvo als een van de beste uit de bus. Alle onderzoeken wijzen dus in dezelfde richting: de Volvo S40 is een veilige auto die zijn inzittenden optimaal beschermt, in verschillende ongevalsituaties en bij verschillende snelheden.

De Euro-NCAP onderzoekt de crashbestendigheid van autos bij frontale aanrijdingen (64 km/u), zijwaartse aanrijdingen tegen een rijdend voertuig (50 km/u) en zijwaartse aanrijdingen tegen een stilstaand object (29 km/u). De hoogst mogelijke score bedraagt vijf sterren. Een jaar geleden was de Volvo XC90 de eerste SUV die deze topscore behaalde, en nu is het dan ook de beurt aan de nieuwe Volvo S40.

In Amerika werd een vergelijkbaar veiligheidsonderzoek uitgevoerd en ook hier behaalde de nieuwe Volvo S40 de maximale score van vijf sterren, voor bescherming van de passagiers op zowel de voor- als achterbank.

Volvo S40 (2004 - 2012)

Het Amerikaanse Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) onderzocht de Volvo S40 bij een frontale aanrijdingen, met een snelheid van 64 km/u. Het onderzoek richtte zich op drie aspecten:

  • de mate van vervorming van de passagiersruimte
  • de mate van letsel voor de bestuurder en zijn bijrijder
  • de bescherming van veiligheidsgordels en airbags

In elke categorie kwam de Volvo S40 als winnaar tevoorschijn, waardoor de auto in zijn klasse het predikaat Beste Keus in de wacht sleepte. Een kwalificatie die voorheen ook al aan de Volvo S80 was toegekend.

De Swedish National Road Administration en de grote verzekeringsmaatschappij Folksam hebben samen een groot onderzoek uitgevoerd naar de beschermende werking van anti-whiplash stoelen. De stoelen van de Volvo S40 kwamen met die van twee andere autos als beste naar voren. Een opsteker voor het al jaren standaard geleverde WHIPS veiligheidssysteem.