25 juni 2004
 

Renault Megane Coupe Cabriolet

Ook Renault Megane Coupe Cabriolet scoort 5 sterren bij EuroNCAP

25 juni 2004 | De Megane coupe-cabriolet scoorde 33,56 punten van de maximale 37 bij crashtests uitgevoerd door de onafhankelijke organisatie Euro NCAP. De auto werd open getest en met name geprezen om de uitstekende reacties bij een frontale aanrijding. Met zes "5 sterren" auto's Euro NCAP bevestigt Renault haar positie op het gebied van passieve veiligheid.

Euro NCAP benadrukte met name de goede bescherming die de auto biedt bij een frontale aanrijding. Er dringen geen elementen het interieur in en de controle op whiplashes van de dummy's toonde de efficiency van de fixeersystemen voor de inzittenden aan. De antiduik-airbag op de voorste plaatsen voorkwam letsel in de bekkenstreek bij de dummy's. Deze airbag beschermt ook de onderste ledematen doordat de voorinzittenden efficient in hun stoel worden gefixeerd.

Voor de nodige veiligheid bij een frontale of zijdelingse aanrijding of bij over de kop slaan van de auto, moesten voor de Megane coupe-cabriolet speciale beschermsystemen worden ontwikkeld die ook afdoende zouden zijn in de cabrioletconfiguratie. Daarom werd de carrosseriestructuur versterkt: twee tussenschotten verbinden de zijkanten achter de achterbank waardoor de nodige steun ontstaat. De zijkant van de auto is op de kwetsbare plaatsen extra beschermd en de dorpel speelt een essentiele rol in de controle van de overlangse doorbuiging en de verbetering van de stijfheid van de carrosserie.

Renault Megane Coupe Cabriolet

De voorstijl en de voorruitsponning zijn sterker en stijver gemaakt om de inzittenden afdoende te beschermen als de auto over de kop slaat. Hiervoor is een stijve 6 mm dikke pijp met een diameter van 35 mm geintegreerd in de voorruitsponning. Deze zit op zijn beurt weer vast aan de voorstijl en de voorstijlversterking.

De organen in de motorruimte schuiven over elkaar heen tijdens een aanrijding om de inzittenden te beschermen tegen binnendringing van mechanische elementen. Het skelet van het stuur is vervormbaar en de stuurkolom is inschuifbaar. Het rempedaal wordt bij zware aanrijdingen weggetrokken, waardoor het risico van letsel aan de onderste ledematen wordt beperkt. Daarnaast beschermen paddings in de voetenruimte de schenen en de enkels van de voorinzittenden. Bovendien is de ronding van het dashboard afgestemd op de vorm van een scheenbeen zodat bij aanraking van het dashboard in geval van een aanrijding de vrijgekomen krachten goed kunnen worden opgevangen. Ten slotte is gebruik gemaakt van veel paddings met name in de portierpanelen om zijdelingse aanrijdingen efficient te dempen.

De achterste zijzitplaatsen zijn standaard voorzien van het 3-punts bevestigingsysteem Isofix waarmee op veilige wijze een kinderzitje kan worden geplaatst. Als er op de passagierstoel voorin een kinderzitje wordt geplaatst, worden antiduik-airbag en passagiersairbag gelijktijdig uitgeschakeld. Met al deze systemen wist de Megane coupe- cabriolet "3 sterren" te behalen voor "bescherming van het kind" tijdens Euro NCAP crashtests.