25 juni 2004
Opel Astra (2004 - 2009)

Opel Astra (2004 - 2009)

Vijf sterren voor Opel Astra in EuroNCAP crashtest

25 juni 2004 | De Opel Astra heeft vijf sterren behaald in de Euro NCAP (European New Car Assessment Program) crashtest, zowel op het gebied van frontale als zijdelingse crashtests. Euro NCAP classificeerde de bestseller uit Russelsheim bij veiligste vijfdeurs auto's in de compacte klasse, met een totale score van 34 punten. Ook de nieuwe Opel Tigra TwinTop behaalde een uitstekende score en kreeg vier sterren toebedeeld.

De vijfdeurs Opel Astra, die werd getest door Euro NCAP, is tekenend voor Opels veiligheidsfilosofie. De veiligheidsuitrusting zal ook leverbaar zijn op de binnenkort te introduceren Opel Astra Stationwagon. De basis voor actieve en passieve veiligheid vormt het nu beproefde SAFETEC-veiligheidssysteem. Dit veiligheidssysteem biedt bescherming aan inzittenden door onder andere een zeer stijve carrosserie met kreukelzones, het IDS-onderstel met het elektronische stabiliteitsprogramma ESPPlus , TCPlus Traction Control, CBC (Cornering Brake Control), ABS met Brake Assist en vier schijfremmen.

Opel Astra (2004 - 2009)

Het SAFETEC-veiligheidssysteem bestaat standaard uit full-size airbags voor bestuurder en voorpassagier, thorax zijairbags voor bestuurder en voorpassagier, hoofdairbags voor en op buitenste zitplaatsen achter, actieve hoofdsteunen voor, 3-punts veiligheidsgordels op alle zitplaatsen, ISOFIX-bevestigingspunten op de buitenste zitplaatsen achterin, PRS (Pedal Release System) en een in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel. Een controlelampje en een geluidssignaal herinneren de bestuurder en de voorpassagier aan het gebruik van de veiligheidsgordels.

Euro NCAP crashtests zijn inmiddels de graadmeter voor crashtests in Europa en bestaan uit drie afzonderlijke onderdelen. Bij de frontale crash botst de auto met een snelheid van 64 kilometer per uur met 40% van zijn frontbreedte tegen een vervormbare barriere. Bij de zijdelingse crash wordt de auto geraakt door een vervormbaar object, met een snelheid van 50 kilometer per uur. Het derde onderdeel bestaat uit een zijdelingse crash, waarbij de auto met een snelheid van 29 kilometer per uur een paal raakt. Door het gebruik van crashtest dummies kunnen de krachten geevalueerd worden, die de bestuurder en voorpassagier te verduren krijgen. De Europese Commissie, de Duitse, Engelse, Nederlandse Ministeries van Verkeer en Waterstaat en de Duitse automobielclub ADAC zijn partners van Euro NCAP.