25 juni 2004
 

Volvo

Volvo's nieuwe veiligheidstoepassingen uitgebreid

25 juni 2004 | Aan het begin van dit jaar presenteerde Volvo vier nieuwe veiligheidssystemen die de komende tijd in de diverse modellen zullen worden toegepast. Het Blind Spot Information System (BLIS) was één van die systemen en werd tijdens de Autoshow van Detroit voor het eerst aan de wereld getoond. Naast BLIS introduceert Volvo nu speciaal waterafstotend glas voor zowel de zijruiten als de buitenspiegels én een eenvoudige manier om de airbag van de bijrijdersplek uit te schakelen.

Ondanks de grote ruiten en buitenspiegels heeft een auto nog altijd een dode hoek. Dit geeft vooral bij het inhalen en het wisselen van rijstrook een verhoogde kans op een ongeluk. Om de veiligheid in dit soort situaties te vergroten, begon Volvo al in 1979 als eerste met de toepassing van speciale dodehoekspiegels aan de kant van de bestuurder. Nu gaat Volvo nog een stap verder en brengt een systeem op de markt waarmee de dode hoek en de achterkant van de auto met cameras in de gaten worden gehouden.

Wanneer een voertuig dicht bij de Volvo in de buurt komt, gaat er naast de buitenspiegel een lichtje knipperen. Hierdoor weet de bestuurder dat er een auto nadert. Het systeem attendeert de automobilist zowel op auto's die van achteren komen als op auto's aan de voorzijde die door de Volvo worden ingehaald. Zo kan de bestuurder op elk moment een weloverwogen beslissing maken. De productie van BLIS zal eind 2004 van start gaan.

In beide buitenspiegels is een digitale camera gebouwd die per seconde 25 beelden registreert. Door deze beelden met elkaar te vergelijken kan het systeem in de gaten houden wanneer een voertuig in de zogenaamde BLIS-zone komt. Een zone die 9,5 meter lang is en aan elke kant van de auto 3 meter breed. Het systeem kan zowel auto's als motoren zien; overdag en 's nachts. Het systeem is dusdanig afgesteld dat het niet op geparkeerde auto's, wegafzettingen, lantaarnpalen en andere vaste objecten reageert. Het wordt pas actief als de auto sneller dan 10 kilometer per uur rijdt en het reageert alleen op andere voertuigen die maximaal 20 kilometer per uur langzamer of maximaal 70 kilometer per uur sneller rijden. Met een druk op de knop kan BLIS worden uitgeschakeld.

Volvo

Om de veiligheid van rijden in de regen te vergroten, introduceert Volvo WRG Water Repellent Glass. Dit waterafstotende glas wordt toegepast in de buitenspiegels en de zijruiten en voorkomt dat regenwater het zicht belemmert. Regenwater dat op de speciale ruiten komt, wordt nu beter en sneller door de rijwind weggeblazen, met droge ruiten en spiegels als resultaat. Omdat vuil zich op droge oppervlakken moeilijker hecht, zullen de nieuwe ruiten ook langer schoon blijven en in de winter maakt ijs minder kans. Voor een WRG-behandeling is het noodzakelijk dat de ruit uit gelaagd glas bestaat. Deze nieuwe optie is dus altijd gekoppeld aan de (reeds langer bestaande) optionele gelaagde zijruiten.

Op de buitenspiegels werkt het iets anders en wordt het water egaal over het totale oppervlak verdeeld, zodat er slechts een dun laagje water overblijft. Bij bepaalde weersomstandigheden kan dit proces worden versneld door de verwarming van de spiegels te activeren. De waterafstotende eigenschappen worden verkregen door het glas op een speciale manier te behandelen. Bij de zijruiten moet dit proces na drie jaar worden herhaald en vervolgens elk jaar voor een optimaal resultaat. Voor de buitenspiegels is een enkele behandeling afdoende.

Uit de resultaten van Volvos eigen veiligheidsonderzoek blijkt het volgende:

  • Kinderen dienen bij voorkeur op de achterbank te worden vervoerd
  • De diverse veiligheidstoepassingen moeten op de lengte van het kind kunnen worden afgestemd
  • Kleine kinderen moeten in een achterstevoren geplaatst kinderzitje worden vervoerd; bij voorkeur op de achterbank
  • Zit een kind in een kinderzitje op de bijrijdersstoel, dan moet de airbag op deze plek worden uitgeschakeld.

Daarom is het nu mogelijk de airbag van de bijrijdersplek met de contactsleutel uit te schakelen. Het slot is ingebouwd aan het uiteinde van het instrumentenpaneel. De uitschakeling wordt bevestigd door een teken op het slot zelf, maar ook door een tekst die in de binnenspiegel verschijnt.

Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via