17 juni 2004
 

Opel

Opel Fuel Cell Marathon bereikt finish

17 juni 2004 | Een succesvolle finale van de Opel Fuel Cell Marathon: het brandstofcelprototype van GM/Opel heeft succesvol en volgens schema zijn eindbestemming bereikt na een uithoudingsrace. 38 dagen na het vertrek uit Hammerfest, in noorden van Noorwegen, is de HydroGen3, net voor de aftrap van het EK voetbal, aangekomen in Cabo da Roca, vlakbij de Portugese hoofdstad Lissabon. Tijdens de langeafstandsreis door 14 landen heeft het op de Opel Zafira gebaseerde prototype een afstand van 9.696 kilometer afgelegd. Dit betekent dat niet alleen het voorgaande afstandsrecord voor brandstofcelvoertuigen is overtroffen, maar het bewijst tevens dat deze alternatieve aandrijving een groot potentieel heeft. In minder dan zes weken heeft de HydroGen3 een afstand afgelegd, die overeenkomt met het gemiddelde jaarkilometrage van veel automobilisten.

Dat ingenieurs van GM en Opel enorme vooruitgang hebben geboekt op het gebied van brandstofceltechnologie, blijkt uit het feit dat er geen veranderingen zijn aangebracht in het logboek van de ingenieurs tijdens de marathon. De marathon werd onder zware omstandigheden verreden met hoge snelheden, waarbij bergpassen en temperatuurverschillen van meer dan 35 C niet werden geschuwd. Gedurende de 20 etappes van de marathon is er geen enkele ongeplande reparatie noodzakelijk geweest. Aan het begin van de marathon vond er een software-update plaats, tevens werden er vijf temperatuursensoren vervangen, evenals het mechanische parkeermechanisme, dat tot twee keer toe dienst weigerde. Tijdens de pitstop halverwege, die plaatsvond bij GM Fuel Cell Activities in Mainz-Kastel, werd de brandstofcel vervangen. De journalisten die hun etappe nog voor de boeg hadden, konden op deze manier de maximale prestaties van het systeem ervaren.

Opel

Een 60 kW/82 pk sterke elektrische motor, die de brandstofcel voorzag van elektrische energie, heeft de HydroGen3 aangedreven op de Europese wegen. De brandstofcel zorgde voor aandrijving van de voorwielen en bracht het prototype van 0 naar 100 kilometer per uur in ongeveer 16 seconden. De topsnelheid van de HydroGen3 bedroeg 160 kilometer per uur. Tanken van de HydroGen3 geschiedde door middel van een mobiel tankstation, dat geleverd werd door de Firma Linde, omdat er vooralsnog geen waterstoftankstations zijn. De gemiddelde tijd voor een tankbeurt bedroeg vier minuten een tijd die vergelijkbaar is met de duur van het tanken van een auto op benzine of diesel.

Het zijn niet alleen statistieken die de publieke belangstelling voor de brandstofceltechnologie benadrukken. Voortdurend stijgende benzineprijzen zetten deze ontwikkeling de nodige kracht bij. In de 14 steden waar de marathon een tussenstop heeft gemaakt, hebben de volle auditoriums op de universiteiten en de technische colleges waar experts van GM lezingen hielden, gezorgd voor meer bewijs ten aanzien van de actualiteit van het onderwerp. Op 17 mei vond er bij de TU Delft een forumdiscussie plaats tussen GM-experts en deskundigen van de TU Delft. Dit is een van de redenen waarom GM en Opel, die tot nu toe een bedrag van een miljard dollar hebben geinvesteerd in brandstofcelaandrijving, zich het doel hebben gesteld om de brandstofcel tot 2010 door te ontwikkelen tot een niveau, waarop het concept vergelijkbaar is met normale voertuigen met verbrandingsmotoren - vergelijkbaar in kosten, prestatie en levensduur.

Opel
 
Websitewww.opel.nl
Deel via