11 juni 2002
Volvo XC70 (1997 - 2007)

Volvo XC70 (1997 - 2007)

de volvo xc70 is binnenkort leverbaar met dieselmotor

11 juni 2002 | Met de introductie van de Volvo D5 dieselmotor met common rail-technologie breekt een nieuw hoofdstuk aan in de dieselgeschiedenis van Volvo. Het Volvo D5 motorblok is de eerste volledig door Volvo ontwikkelde en geproduceerde dieselmotor. In de Volvo XC70 D5 wordt hij gecombineerd met een elektronisch gestuurde vierwielaandrijving.

Uitgangspunt voor het ontwerp van de D5 was een van de sterkste en meest compacte motorblokken die momenteel op de markt zijn: Volvos eigen aluminium blok met vijf cilinders, dat in 1991 in de Volvo 850 werd geintroduceerd. Dit blok was zodanig ontworpen dat het later ook voor diesel geschikt zou zijn. Aangezien de cilinderkop ook van aluminium is gemaakt, weegt de Volvo D5 slechts 163 kilo (zonder de versnellingsbak). Dit is een groot voordeel want gewicht speelt een belangrijke rol bij de prestaties en het brandstofverbruik van een auto. De Volvo D5 is een compacte, dwarsgeplaatste lijnmotor. Deze krachtbron laat daarmee veel ruimte vrij voor belangrijke kreukelzones.

Het koppel van de nieuwe Volvo D5 is hoger dan dat van de krachtigste vijfcilinder benzinemotor van Volvo. Daar komt nog bij dat dat koppel al beschikbaar is bij een laag toerental. De D5 heeft een koppel van 340 Nm bij 1750 toeren per minuut, tegenover 330 Nm bij 2400 toeren per minuut van de T5 benzinemotor met 250 pk. Dit betekent veel power, ongeacht de rijstijl van de bestuurder en de snelheid. Het zal geen verwondering wekken dat rijplezier een van de belangrijkste voorwaarden was bij de ontwikkeling van de nieuwe Volvo D5. De Volvo D5 heeft een vermogen van 163 pk (120 kW) bij 4000 toeren per minuut. Dit zorgt in de Volvo XC70 D5 voor een acceleratie van 0 tot 100 kilometer per uur in 11,5 seconden. De topsnelheid bedraagt 196 kilometer per uur.

Volvo XC70 (1997 - 2007)

De Volvo XC70 D5 wordt standaard als Geartronic geleverd. Het gaat om een vijftrapstransmissie, die elektronisch wordt bestuurd en die zichzelf voortdurend aanpast aan de rijstijl van de bestuurder. De transmissie is voorzien van een W-stand, waarmee de auto extra geschikt is voor het rijden op een glad wegdek en onder winterse omstandigheden. Daarnaast beschikt hij over een lock up-functie die het brandstofverbruik beperkt bij constante snelheid. De Geartronic biedt in feite twee versnellingsbakken in een; een vijftraps adaptieve automaat en de mogelijkheid tot handmatig op- en terugschakelen voor een meer actieve rijstijl. Vanaf de tweede helft van 2003 zal ook een uitvoering met een handbediende transmissie beschikbaar zijn.

De Volvo XC70 D5 Geartronic staat vanaf half september bij de Volvo-dealer in de showroom. De definitieve prijs is nog niet vastgesteld, maar de richtprijs is wel bekend. De Volvo XC70 D5 Geartronic zal voor een vanaf-prijs van net onder de € 50.000,- in de prijslijst komen te staan.