1 juni 2004
Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

Nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse voorzien van nieuwe motoren

1 juni 2004 | Met de komst van de nieuwe Mercedes-Benz A-Klasse, die vanaf dit najaar te koop is, presenteert Mercedes-Benz een reeks nieuwe motoren. Belangrijkste doelstelling bij het ontwikkelen van de nieuwe motoren van de A-Klasse waren meer vermogen, een groter koppel en daarmee meer rijplezier. Bij de nieuwe A-Klasse kan aanvankelijk worden gekozen uit een reeks van zes nieuwe viercilinder-motoren, waaronder drie nieuw ontwikkelde dieselmotoren met CDI-technologie. Later volgt ook een nieuwe benzinemotor met turbocompressor, die goed is voor een vermogen van 142 kW (193 pk).

In vergelijking met de huidige motorenreeks van de A-Klasse onderscheiden de nieuwe motoren zich door een toename in het vermogen die kan oplopen tot 38 procent, terwijl het koppel tot 46 procent kan groeien. Alle nieuwe benzine- en dieselmotoren voldoen aan de EU4-norm voor uitlaatgasemissies. Voor de dieselmotoren wordt als extra een onderhoudsvrij roetfilter leverbaar. Ondanks de hogere prestaties van de nieuwe motoren is het gemiddeld brandstofverbruik volgens de fabrikant aanzienlijk lager geworden.

De motoren van de A-Klasse vallen op door een karakteristiek ontwerp, waardoor de motoren onder een hoek van 59 graden achter de vooras kunnen worden geplaatst. Dat maakt de motoren tot een belangrijk bestanddeel van het veiligheidsconcept van de A-Klasse: bij een zware frontale aanrijding glijdt de motor schuin naar beneden, waardoor de passagiercel intact blijft.

Het vermogen van de nieuw ontwikkelde CDI-dieselmotoren loopt van 60 KW (82 pk) tot 103 kW (140 pk). De cilinderinhoud werd in vergelijking met het huidige model vergroot van 1689 tot 1991 cc. De tweede generatie common-rail-inspuiting zorgt voor een hogere inspuitdruk (1600 bar) en werkt met dubbele pilot- injectie. In combinatie met andere aanpassingen zorgt dit naar verluidt voor een belangrijke verbetering in vermogen en koppel en een vermindering van de uitlaat- en geluidsemissies.

Mercedes-Benz A-Klasse (2004 - 2012)

De nieuwe A 160 CDI levert zo'n 9 procent meer vermogen (60 kW / 82 pk) en 12,5 procent meer koppel (180 Nm) dan zijn voorganger. De nieuwe 80 kW (109 pk) dieselmotor in de A 180 CDI heeft 14 procent meer vermogen dan de krachtbron in de huidige A 170 CDI en levert een tussen de 1600 en 2600 omw./min., een bijna 39 procent groter koppel. Het vlaggenschip onder de diesels is de A 200 CDI. Voorzien van VNT-turbocompressor en goed voor een vermogen van 103 kW (140 pk), levert deze motor een koppel van 300 Nm in een toerenbereik van 1600 tot 3000 omw./min. Het als optie leverbare onderhoudsvrije roetfilter vermindert de uitstoot van roetdeeltjes met 99 procent.

In vergelijking met de huidige benzinemotoren leveren de nieuwe viercilinder benzinemotoren in de nieuwe A-Klasse tot 38 procent meer vermogen en een tot 36 procent groter koppel, terwijl brandstofverbruik, schadelijke emissies en geluidsemissies zijn verminderd. De A 200 Turbo is het nieuwe topmodel met 142 kW (193 pk) en een maximum koppel van 280 Nm, beschikbaar van 1800 tot 4850 omw./min. De turbocompressor is een gezamenlijke ontwikkeling van de ingenieurs van Mercedes-Benz en hun collega's van DaimlerChrysler Research.

Ook de standaard gemonteerde handgeschakelde zesversnellingsbak op de A 180 CDI, A 200 CDI en A 200 TURBO, is een nieuwe ontwikkeling. In de overige modellen van de A-Klasse wordt de bekende handgeschakelde vijfversnellingsbak geleverd, die op een aantal punten is verbeterd en aangepast aan de nieuwe motoren.