27 mei 2004
 

Opel

Opel Fuel Cell Marathon is halverwege

27 mei 2004 | De langeafstandsreis door 14 landen, afgelegd door de het met waterstof aangedreven Opel HydroGen3 prototype, is halverwege. Ruim drie weken na de start in Hammersfest, Noorwegen, heeft het prototype met brandstofcel de tussenstop nabij het Opel hoofdkwartier in Rüsselsheim bereikt. Opel Chairman en Managing Director Carl-Peter Forster verwelkomde de HydroGen3 en zijn bestuurders voor de Universiteit van Darmstadt.

Tijdens de 10.000 km lange Opel Fuel Cell Marathon, is het op de Opel Zafira gebaseerde prototype bestuurd door verscheidene journalisten uit Europa en de Verenigde Staten. De praktijktest zal op 10 juni eindigen in Cabo de Roca, het meest westelijk gelegen puntje op het Europese continent, vlakbij de Portugese hoofdstad Lissabon.

De tussenstop in Darmstadt, vlakbij GM Fuel Cell Activities (GM FCA) in Mainz-Kastel (Duitsland), is gebruikt als pitstop om de HydroGen3 grondig te inspecteren. Voor meer diepteanalyses hebben de ingenieurs een aantal onderdelen vervangen. "De HydroGen3 is veelvuldig tot het uiterste getest gedurende de eerste helft van de Marathon; drastische klimaatveranderingen, een brede variatie aan wegcondities en rijomstandigheden. We zijn trots mee te kunnen delen dat er tot dusver geen mankementen zijn geweest die hebben geleid tot oponthoud tijdens de reis", aldus Dr. Udo Winter, Chief Enigineer van GM FCA. "Tegelijkertijd is er veel ervaring opgedaan door uit het zware dagelijkse testrijden, waarvan de uitkomsten nooit in een laboratorium gesimuleerd hadden kunnen worden".

Opel

Na de pitstop zijn de ingenieurs er van overtuigd dat de HydroGen3 de tweede fase van de marathon zonder problemen zal voltooien. De reis voert nog door Zwitserland, Oostenrijk, Italie, Frankrijk, Spanje en Portugal. "De tweede helft is bijzonder interessant vanwege de bergetappes en de veel hogere buitentemperaturen", aldus Bernd Zerbe, FCA ingenieur in voertuigtesten en -validatie.

De waterstof aangedreven Zafira heeft een 60 kW/82 pk sterke elektrische motor met een brandstofcel, die de nodige elektrische energie genereert uit vloeibaar waterstof, afkomstig uit de geinstalleerde brandstoftank. De vijfzitter accelereert in 16 seconden van 0 tot 100 km/u waarbij de topsnelheid rond 160 km/u ligt. Een mobiel tankstation van het Duitse Linde AG voorziet de HydroGen3 gedurende de Marathon van waterstof.

Opel
 
Websitewww.gm.com
Deel via