25 mei 2004
 

Land Rover Discovery III

Wereldpremiere Land Rover Discovery III in Birmingham

25 mei 2004 | De geheel nieuwe Land Rover Discovery 3 beleeft op The Sunday Times Motor Show Live in Birmingham zijn wereldpremiere als TDV6 diesel. Uitgerust met een 2,7-liter common rail-motor zet de Discovery 3 TDV6 een nieuwe stap in haar ontwikkeling.

Naar verwachting zal de turbodiesel de populairste krachtbron worden op de Europese markt. De 2,7-liter V6 beschikt over directe common rail-inspuiting en een enkele turbocompressor, en ontwikkelt een maximum vermogen van 140 kW (190 pk). Het maximum koppel van 440 Nm is beschikbaar bij 1.900 tpm.

Het speciaal ontwikkelde carter voldoet aan de unieke eisen van Land Rover. Zo zijn er aanzuigpunten die ook onder extreme langs-, dwars- en combinatiehoeken een goede olietoevoer garanderen. Ook de voorste keerring van de krukas is gemodificeerd, ten behoeve van een betere bescherming tegen binnendringen van water, modder of vuil tijdens waden en andere off-road-omstandigheden. Eveneens uniek voor de Land Rover uitvoering van de TDV6 is een aluminium ladderframe aan de onderzijde van het motorblok, dat de stijfheid vergroot.

Land Rover Discovery III

De 4,4-liter V8-benzinemotor is geheel van lichtmetaal gemaakt en vormt een krachtig alternatief. Hij ontwikkelt een maximum vermogen van 220 kW (300 pk) en een maximum koppel van 425 Nm. De motor is uitgerust met een elektronisch gestuurde gasklep en heeft verstelbare nokkenassen, waardoor de motor alert reageert op alle commandos van de bestuurder. Meergats-verstuivers en vier kleppen per cilinder zorgen voor een hoog rendement en daarmee voor een reductie van het brandstofverbruik.

De V8 benzinemotor voor de nieuwe Discovery 3 wordt uitsluitend gecombineerd met de zestraps ZF automatische transmissie. De TDV6 dieselmotor wordt standaard gecombineerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is hij ook verkrijgbaar met de 6-traps automaat. Via een hoog/laag-tussenbak met elektronisch blokkeerbaar, centraal differentieel worden de voor- en achteras aangedreven. Voor maximale off-road-tractie is als optie ook een elektronisch blokkeerbaar achterdifferentieel beschikbaar.

Het remsysteem heeft grote schijfremmen rondom voor een korte remweg. De remschijven van de TDV6 hebben een diameter van 317 mm voor en 325 mm achter; op de V8 is dat respectievelijk 337 en 350 mm. De Discovery 3 is standaard uitgerust met diverse onderstelregelsystemen, zoals dynamische stabiliteitscontrole (DSC), elektronische vierwiel tractieregeling (ETC) en de bekroonde afdalingsremregeling (HDC).

Land Rover Discovery III

Het nieuwe Terrain Response-systeem biedt een manier om de prestaties van de Discovery 3 optimaal af te stemmen op verschillende condities. Terrain Response is een eigen ontwikkeling van Land Rover en is een nieuw voorbeeld in de lange traditie van het merk op het gebied van innovatie. Met behulp van een enkele, robuuste draaiknop selecteert de bestuurder eenvoudig een stand die overeenkomt met de ondergrond waarover de Discovery 3 moet rijden. Hierbij is er keuze uit een algemeen on-road-programma, een speciaal programma voor gladde condities (gras/grint/sneeuw) en drie off-road-programma's: 1) modder/sporen, 2) zand, 3) rotsen/kruip. Terrain Response stemt automatisch alle relevante systemen van de auto af op de omstandigheden, inclusief motor- en transmissierespons, gevoeligheid van tractiecontrolesystemen, en zelfs de rijhoogte om rijgedrag en comfort te optimaliseren en de tractie te maximaliseren.

Het interieur onderscheidt zich door een ruime, lichte en overzichtelijke ambiance. De bestuurder geniet van Land Rovers traditionele, hoge zitpositie (command driving position), terwijl de zitplaatsen achterin oplopend zijn geplaatst ten behoeve van een goed uitzicht voor de passagiers. De derde zitrij is een optie. Dit zevenzits-interieur maakt de Discovery 3 veelzijdiger. Overigens kunnen de zitplaatsen op de tweede en derde zitrij volledig wegklappen in de vloer, waardoor een grote, vlakke laadruimte ontstaat.