25 mei 2004
 

RDW

Kentekenbewijs verandert vanaf 1 juni 2004

25 mei 2004 | Per 1 juni 2004 komt er een nieuw kentekenbewijs. Volgens Europese afspraken mag het voertuigdocument dan alleen nog maar bestaan uit twee delen. De functie van het kentekenbewijs verandert niet en oude kentekenbewijzen hoeven niet gewisseld te worden.

Aan het Nederlandse kentekendocument zijn enkele gegevens toegevoegd, zoals het aantal zitplaatsen en de cilinderinhoud. Ook staan er Europese herkenningscodes op voor verplichte en optionele gegevens.

Het huidige (oude) Nederlandse kentekenbewijs bestaat nu nog uit drie delen. Het nieuwe bewijs mag volgens Europese afspraken formeel alleen bestaan uit twee delen:

  1. Deel I A - Voertuigbewijs. Hierop staan de voertuiggegevens
  2. Deel I B - Tenaamstellingsbewijs. Hierop staan de gegevens van de voertuigbezitter.

Deel II, het overschrijvingsbewijs. is nodig voor de overschrijving bij verkoop in Nederland en wordt per 1 juni 2004 ook gebruikt bij inschrijving in een andere lidstaat binnen de EU. Het nieuwe deel I wordt in feite gevormd door het oude deel I en II. Het bestaande overschrijvingsbewijs vormt het nieuwe deel II.

De verandering is het gevolg van een Europese richtlijn (1999/37). De richtlijn is bedoeld om het vrije verkeer binnen de EU te bevorderen. Daarom zijn er gezamenlijke afspraken gemaakt over:

  • De naamgeving op het kentekenbewijs: alle elementen hebben een eenduidige naam, namelijk Deel I en Deel II;
  • De herkenning van de gegevens door alle lidstaten: op alle kentekenbewijzen staan dezelfde verplichte gegevens;
  • In geval van export: eenduidige inschrijving van bestaande voertuigen in een andere lidstaat.

De oude kentekenbewijzen blijven geldig.

 
Websitewww.rdw.nl
Deel via