25 mei 2004
Volvo XC70 (1997 - 2007)

Volvo XC70 (1997 - 2007)

Volvo vernieuwt S60, V70 en XC70

25 mei 2004 | Volvo presenteert voor modeljaar 2005 een vernieuwde S60, V70 en XC70. De auto's zijn uiterlijk op een aantal punten gewijzigd. Alle modellen kregen nieuwe koplampen met helder glas. De S60 en V70 kunnen nu worden voorzien van chroomaccenten. De vernieuwde XC70 valt op door de nieuw vormgegeven beschermplaten onder de voor- en achterbumper. Voor alle modellen zijn een aantal nieuwe exterieurkleuren beschikbaar. Ook het interieur van de modellen is onder handen genomen. Tevens is een nieuwe, multifunctionele tunnelconsole ontwikkeld en worden nieuwe generatie Volvo-stoelen met meer instelmogelijkheden gemonteerd.

Wellicht nog belangrijker dan de uiterlijke aanpassingen zijn de nieuwe veiligheidsvoorzieningen in de vernieuwde modellen. Uniek is het Blind Spot Information System (BLIS) dat nu tegen meerprijs leverbaar is. Hierbij wordt de dode hoek en de achterkant van de auto met camera's in de gaten worden gehouden. Wanneer een voertuig dicht bij de Volvo in de buurt komt, gaat er naast de buitenspiegel een controlelampje knipperen. Hierdoor weet de bestuurder dat er een auto nadert. Het systeem attendeert de automobilist zowel op auto's die van achteren komen als op autos aan de voorzijde die door de Volvo worden ingehaald. Zo kan de bestuurder op elk moment een weloverwogen beslissing maken. De productie van BLIS zal eind 2004 van start gaan. Daarnaast introduceert Volvo op de nieuwe S60, V70 en XC70 het zogenaamde Water Repellent Glas (WRG). Dit waterafstotende glas wordt toegepast in de buitenspiegels en de zijruiten en voorkomt dat regenwater het zicht belemmert. Regenwater dat op de speciale ruiten komt, wordt nu beter en sneller door de rijwind weggeblazen, met droge ruiten en spiegels als resultaat.

Volvo XC70 (1997 - 2007)

De aanpassingen aan de Volvo's S60, V70 en XC70 blijven niet beperkt tot het design en de veiligheidsvoorzieningen. De turbomotor van de sportieve T5-modellen is verbeterd. De krachtbron levert nu 260 in plaats van 250 pk; het koppel steeg van 330 Nm naar 350 Nm. Belangrijker is dat het koppel beschikbaar komt bij lagere toerentallen. Bij 1.800 toerenbedraagt het koppel van de T5 reeds 305 Nm. Dit betekent een soepeler motorkarakter en een snellere reactie op het gaspedaal.

Een nieuwe generatie van het actieve Four-C chassis uit de Volvo's S60 R, V70 R en S80 is nu leverbaar op de overige uitvoeringen van de S60 en V70. Bovendien is een aangepaste versie ontwikkeld voor de XC70. Het actieve chassis werkt op basis van de Four-C-technologie, gecombineerd met DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). Het resultaat is een zelfregulerend onderstel dat met behulp van diverse sensoren het gedrag van de auto in de gaten houdt. De instellingen van het chassis passen zich automatisch aan de actuele rijsituatie aan, waardoor zowel de besturing als het comfort van de auto wordt verbeterd.

Volvo XC70 (1997 - 2007)

Het Four-C chassis kan bij de nieuwe modellen door een druk op de knop in twee verschillende standen worden gezet. De Sport-stand zorgt voor een snellere stuurreactie, een directer contact met het wegdek en beter gecontroleerde bewegingen van de carrosserie. De Comfort-stand daarentegen zorgt voor soepelere rijeigenschappen en meer comfort. In noodgevallen neemt het Four-C-systeem het over van de bestuurder en zorgt zodoende voor een stabiele wegligging. Four-C zorgt in de Volvo XC70 eveneens voor een stuggere afstelling, maar wel met een optimale stuurreactie en wegligging. De auto kan eenvoudig onder controle worden gehouden, zowel op een goed als een slecht wegdek. In de Sport-stand wordt met name het stuurgedrag van de XC70 op verhard wegdek verbeterd.