25 mei 2004
 

Rover 75

Nieuw topmodel voor Rover modelgamma: Rover 75 Limousine

25 mei 2004 | Op de Birmingham Motorshow maakt de nieuwe Rover 75 Limousine zijn wereld-debuut. Deze verlengde versie van de nieuwe Rover 75 sedan wordt vanaf nu in Longbridge gebouwd en beschikt over een 200 mm langere wielbasis en naar keuze een 2.5-liter V6 of een 2.0-liter turbodieselmotor. De nieuwe Limousine onderscheidt zich met name door de nieuwe, grote en diepe grille die voor het eerst in de nieuwe Rover V8 debuteerde.

De Limousine zet de traditie van krachtige en luxe uitgeruste Rovers voort en zal worden geleverd in de luxe Sterling-uitvoering. Het interieur wordt gedomineerd door een zee aan beenruimte achterin, extra interieurverlichting en exclusieve mogelijkheden dankzij het op het individu georienteerde Monogram-programma. De Rover 75 Limousine is in Engeland leverbaar vanaf net geen £30.000,-, een tiende van een qua afmetingen vergelijkbare Rolls-Royce Phantom. De prijzen voor de Nederlandse markt zullen binnenkort bekend worden gemaakt.

Rover 75

Waar de vorige versie van de Long Wheelbase nog deels werd gebouwd c.q. aangepast door S MacNeillies & Son, wordt de Rover 75 Limousine nu volledig geproduceerd op dezelfde productielijn als de andere 75-varianten. Daardoor kan een continue kwaliteit van de auto worden gewaarborgd. Wat motorisering betreft biedt de 75 Limousine een keuze tussen de aluminium 2.5-liter V6 quad-cam motor of de common-rail turbodiesel, met een handgeschakelde of automatische versnellingsbak. Het gaat om krachtbronnen met een koppel van respectievelijk 240 Nm en 260 Nm, geheel toegespitst op de vijftraps JATCO automaat.

Vergeleken met andere limousines biedt de Rover 75 Limousine een prima prijs/waarde verhouding, waarbij concurrenten vaak gelijke interieurproporties bieden tegen prijzen die twee- tot tienmaal zo hoog liggen. De Rolls Royce Phantom bijvoorbeeld kost in Engeland £252.037,-, maar biedt maar drie centimeter meer beenruimte, is gelijk in hoofdruimte en heeft twee centimeter meer ruimte voor de schouders. In tests door het Engelse Autocar Magazine, dat de twee met elkaar vergeleek (30 maart 2004), verklaarden de redacteuren dat "de 75 punten scoort op zijn rijkwaliteiten en dat is een overwinning waar Rover trots op kan zijn".